دغدغه ساکنین خوابگاه تهران با شروع ایام فرجه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 138

دسته‌بندی:

پانسیون دخترانهپانسیون پسرانه

نیمسال تحصیلی دوم با تمام فراز و نشیب هایش و همه تعطیلی های سریالی خواسته و ناخواسته اش رو به پایان است و این نه پایان ماجرا بلکه آغاز داستان هر ساله مشکلات دانشجویان ساکن خوابگاه تهران است. امتحان را همه ما به خوبى مى‏شناسيم و با تمام وجود آن را لمس و احساس كرده‏ايم و درباره آن كوله‏ بارى از خاطرات تلخ و شيرين همراه داريم. با رسيدن فصل امتحانات، گاه بذر نگرانى و دلهره و گاه ترسى پنهان و موهوم شكل مى‏گيرد. فرجه امتحانات که با نام فرجه تحصیلی نیز در بین دانشجویان شناخته می‌شود، فرصتی است که پیش از امتحانات ترم به دانشجویان داده می‌شود تا دروس فراگرفته در طول ترم را جمع‌بندی کرده و آماده ورود به فصل پر مشقت امتحانات شوند. فرجه امتحانات معمولا فرصتی دوهفته‌ای است که پس از پایان کلاس‌های درسی و اتمام نیمسال تحصیلی آغاز می‌شود و تا زمان آغاز رسمی امتحانات ادامه دارد. طول ایام فرجه اما همیشه دقیقا دو هفته نیست؛ معمولا دانشجویان با صحبت‌هایی که با اساتید می‌کنند سعی در اتمام زودتر از موعد کلاس‌های درسی دارند و غالبا دروسی که حجم بالایی ندارند نیز این قابلیت را دارند البته همه چیز به کَرَم استاد بستگی دارد!

 

 

دغدغه ساکنین پانسیون پسرانه و دخترانه در ایام امتحانات فراهم نبودن شرایط مساعد برای مطالعه در خوابگاه ها بویژه خوابگاه های خودگردان است. این فصل از سال تحصیلی بیش از هر زمان دیگری کمبود فضای مطالعاتی در محیط خوابگاه ها را به رخ می کشاند و ملموس تر جلوه می دهد. هر چند جاهایی نظیر بالکن ها ، پشت بام ، نمازخانه در این ایام تغییر کاربری می دهند و نه کاربری گذشته خود را درست به انجام می رسانند و نه کاربری جدید را. به علاوه که از لحاظ تغذیه نیز تسهیلات ویژه ای در اختیار دانشجویان ساکن خوابگاه در تهران قرار نمی گیرد. حال آنکه در این ایام با توجه به فشار مضاعفی که بر سلامت جسمی و روحی دانشجو وارد می شود (حال به هر دلیلی اعم از کم کاری دانشجویان در طول ترم تحصیلی) باید یک برنامه ویژه غذایی با انعطاف بیشتر و در دسترس تر باشد تا اندکی سهولت در مسیر مطالعات دانشجویان فراهم آورد و جسم و روان محیا تری برای آنان ایجاد کند. اما اکنون علاوه بر نبود این انعطاف غذایی دانشجویان باید نیمی از زمان خود در روزهای پایان هفته را به دلیل عدم توزیع غذا از سوی دانشگاه به فکر تهیه و طبخ غذا باشند و این یعنی یک دغدغه اضافی برای ایامی که به نوعی لحظه هایش برای دانشجو ارزشمند است.

 

 

طنز نوشت دانشجویی ایام فرجه

در میان این همه حرف جدی برای امتحان، خوب است که طنزنوشت‌های دانشجویان درباره ایام فرجه را نیز بخوانیم.

ﻓﺮﺟﻪ ﺍمتحان چیست؟ مدت ﺯﻣﺎﻥ ﺑﯿﻦ 2 اﻣﺘﺤﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻔﺮﯾﺢ، ﺷﺎﺩﯼ، ﻣﻬﻤﻮﻧﯽ، ﻋﺮﻭﺳﯽ، ﻭﻟﮕﺮﺩﯼ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻭ ...؛ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻫﻢ ﻧﮑﺘﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﯿﻪ!

همانطور که قبل از ذبح به گوسفند آب می‌دهند، به دانشجو هم قبل از امتحانات فرصتی می‌دهند تا برای خودش خوش باشد. دانشجو در ابتدای شروع فرجه کمی‌جزوه‌ها را نگاه می‌کند و بعد از ناامیدی همچون فردی که بهش گفته اند تا دو ماه دیگر می‌میری برو هر غلطی که می‌خواهی بکن، از هیچگونه لذت‌جویی (اعم از دیدن فیلم‌های ندیده، خوابیدن در حد خواب زمستانی خرس‌ها، انجام بازی کامپیوتری به صورت نان استاپ، عبور از مخاطب خاص و مخاطب قرار دادن عام و...) دریغ ننموده و خود را به درجه فنای فی الفرجه می‌رساند. بطور کلی می‌توان گفت آن میزانی که دانشجویان ما در ایام فرجه لذت‌جویی می‌کنند، میلیاردر آمریکایی در وگاس نمی‌کند. ولی به نظرم همین که دانشجو در این ایام جلوی خودش را می‌گیرد و معتاد نمی‌شود جای تقدیر دارد.

Study … Stud … Stu … St … S … Sl … Sle … Slee … Sleep

 تصمیم گرفتم از فردا شروع کنم به درس خوندن، واسه همین میخوام تا جایی که توان دارم امشب بیدار بمونم که فردا رو دیرتر شروع کنم.

حقیقت محض: من میرم بِدرسم؛ لطفا 2 ساعت دیگه بیدارم کنید!

این قانونو پشت دفتر ریاضی 2 نیوتن پیدا کردن: یا هوای اتاق اونقدر سرده که نمیشه توش درس خوند یا اونقدر گرمه که خوابت میبره.

همین الان حس درس خوندن بهم دست داد ولی من بهش دست ندادم ضایع شد بیچاره!

فک کنم دیگه هیچوقت بهم دست نده… خیلی ناراحت شد!

دانشجویان عزیز: امتحانات از آنچه در برنامه امتحانی میبینید به شما نزدیکترند؛ مشروطی که کلا بیخ گوشتونه!

نمیدونم این درس خوندن چی داره که تا میری دو کلمه درس بخونی حتی خاطرات دوران کودکی اونم با وضوح HD یاد آدم میاد!

 

 

دیدگاه‌ها