معضلات پیش روی ساکنین خوابگاه در تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 86

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

در اکثر خوابگاه های دانشجویی و کارمندی از جمله خوابگاه در تهران معضلات و مشکلاتی وجود دارد که در کشورهای دیگر مشاهده نمی شود. اما متاسفانه در خوابگاه های دانشجویی و خوابگاه های کارمندی تهران و سایر شهرهای ایران امری طبیعی و عادی است. استفاده دانشجویان و دیگر متقاضیان از خوابگاه نه تنها باعث نشده است که مالکین و مسئولین در فکر تعمیر و بهبود شرایط خوابگاه های خود شوند، بلکه به دلیل حضور مداوم متقاضیان توجه به سطح امکانات ارائه شده در خوابگاه تهران به حداقل نیز رسیده است. این امر در حالی اتفاق می افتد که متقاضیان خوابگاه ها از شهرهای دور و به امید اقامت در یک خوابگاه دخترانه خوب روانه ی شهرهای بزرگتر می شوند. مواجه شدن با شرایط ناجور خوابگاه در تهران و سایر شهرها سبب دلسرد شدن تعداد زیادی از متقاضیان می شود. به طوری که روی آوردن به خانه های اجاره ای روز به روز در بین متقاضیان خوابگاه دخترانه و خوابگاه پسرانه روبه افزایش است. این در حالی است که هزینه های مربوط به اجاره و هزینه شارژهای مربوط به مستأجری بسیار بالا بوده و اکثر متقاضیان خوابگاه نمی توانند از پس این هزینه ها برآیند. در این مطلب به چند مورد از معضلات اشاره می شود که ساکنین خوابگاه دانشجویی و پانسیون کارمندی با آن روبه رو می شوند و این مطلب شاید کمکی باشد برای شفاف سازی متقاضیان و همچنین مالکان و سرپرستان خوابگاه از وضعیتی که امروزه در خوابگاه ها موجود است.

خوابگاه در تهران

امکانات قدیمی در خوابگاه تهران 

یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلاتی که ساکنین خوابگاه تهران تجربه می کنند، استفاده از وسایلی قدیمی و مستهلک است. نگهداری از این وسایل کار بسیار مشکلی است و کار ساکنین برای حفظ سلامت وسایل مربوط به خوابگاه را سخت تر کرده است. گاهی به دلیل نا آگاهی و یا بی منطقی، مالکین و یا سرپرست خوابگاه تهران به دلیل خراب شدن وسایل دانشجویان و دیگر ساکنین را مورد بازخواست قرار می دهند. این در حالی است که قدمت بسیاری از این وسایل به ده تا پانزده سال بیشتر باز می گردد. افزایش هزینه های مربوط به اقامت باعث شده است که توقع دانشجویان و دیگر ساکنین از سطح امکانات رفاهی اقامتگاه، پانسیون و خوابگاه در تهران و سایر شهرها افزایش یابد. همچنین ارائه امکاناتی مانند سالن ورزشی، پارکینگ، وای فای و... در برخی از خوابگاه های خودگردان و روزانه باعث شده است انتظار متقاضیان از خوابگاه ها بالا رود. متاسفانه بسیاری از خوابگاه ها به نیازهای ساکنین توجهی نداشته و در ارائه ی کمترین امکانات رفاهی نیز ناتوان هستند. گاهی ایجاد خرابی در وسایل به دلیل استهلاک ساکنین را با مشکلات زیادی روبه رو می کند. خراب شدن شوفاژ در فصل سرما و یا کولر در فصل گرما در خوابگاه های ایران امری عادی است. مشکل زمانی پیچیده تر می شود که برخی از خوابگاه ها در رفع چنین مشکلاتی بسیار سهل انگار عمل می کنند.

خوابگاه تهران

عدم دسترسی به امکانات ضروری در خوابگاه در تهران

امکاناتی مانند کمدهای قابل استفاده، موکت های تمیز و رو فرشی، پرده برای اتاق های نورگیر و... بسیار ضروری و نیاز به آن به شده احساس می شود. عدم دسترسی به چنین امکاناتی سبب شده است که استفاده از خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون دانشجویی و کارمندی برای بسیاری از متقاضیان ناخوشایند باشد. همچنین وجود امکانات محدود برای جمعیت بالا در یک اتاق بر ناخوشایندی این اتفاقات می افزاید. به عنوان مثال کمبود کمد در اوایل هر ترم باعث ایجاد درگیری در بین ساکنین می شود. لازم است که مالکان و سرپرست های خوابگاه، پانسیون و اقامتگاه جهت رفاه حال ساکنین به درخواست ها و نیازهای ساکنین توجه بیشتری داشته باشند. تامین و دسترسی به امکانات ضروری در خوابگاه تهران به اندازه ای اهمیت دارد که می تواند مستقیما بر رفاه و آسایش ساکنین خوابگاه اثرگذار باشد. 

عدم دسترسی به امکانات ضروری در خوابگاه خودگردان در تهران موجب می شود که متقاضیان اینگونه خوابگاه ها روز به روز کاهش یافته و این مساله خود می تواند به قیمت ورشکستگی خوابگاهداران منتهی شود. بنابراین کمبود امکانات ضروری و رفاهی در خوابگاه تهران و سایر شهرها باید از این نقطه نظر نیز بررسی شود. چرا که همین مساله خود به تنهایی می تواند تاثیر قابل توجهی بر دقت و توجه خوابگاهداران به امکانات مختلف خوابگاه و پانسیون داشته باشد.

دیدگاه‌ها