مدیریت پسماندها در خوابگاه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 135

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

امروزه معضلات زیست محیطی مختلف، انسان ها را وادار به انجام کارهای مختلفی نموده است. یکی از با ارزش ترین دارایی انسان ها، محیط زندگی آنها می باشد. اما متاسفانه بی توجهی کشورها و افراد مختلف در چندین دهه اخیر موجب وارد آمدن آسیب های جدی به زیست بوم های مختلف شده است. همین مساله سبب شده است که فعالین محیط زیست در چندین دهه اخیر به فکر روش های مختلفی برای به حداقل رساندن این آسیب ها شوند. یکی از موثرترین روش هایی که می تواند آسیب های وارده به محیط زیست را کاهش دهد، مدیریت زباله های مختلف خانگی، صنعتی، پزشکی و غیره می باشد. جدا سازی زباله های مختلف موجب می گردد که سالیانه درصد کمتری از زباله ها و پسماندهای آسیب زننده به محیط زیست کمتر شود. این مساله در مورد زباله های خانگی نیز صدق می کند. سالیانه میزان بسیار زیادی زباله خانگی تولید می گردد که در صورت عدم بازیافت صحیح می تواند آسیب های جدی به محیط زیست وارد کند. در خوابگاه تهران نظیر هر گونه مکان دیگری نیز مدیریت پسماندها می تواند کمک شایان توجهی به کند کردن روند آسیب به محیط زیست نماید. ساکنین خوابگاه تهران و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی روزانه میزان بسیار زیادی زباله تولید می کنند که در صورت عدم مدیریت می تواند زمینه ساز مشکلات مختلفی گردد. همین مساله سبب شده اند که جداسازی پسماندهای مختلف در خوابگاه در تهران نیز به یک مساله مدیریتی مهم تبدیل شود.

خوابگاه تهران

مدیریت پسماندها در خوابگاه در تهران به دلیل تعداد بالای اینگونه مکان ها می تواند در روند مدیریت کلی پسماند، قابل توجه باشد. ساکنین خوابگاه دخترانه تهران و سایر خوابگاه دانشجویی به صورت روزانه زباله های مختلفی تولید می کنند که با جدا سازی آنها می توان به راحتی آسیب های ناشی از این پسماندها را به حداقل رساند. بطری های پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف، پسماند های خوراکی، زباله های کاغذی، مقواها و غیره تنها تعداد کمی از پسماندهایی هستند که روزانه در خوابگاه در تهران تولید می گردند. با مدیریت صحیح آنها و جدا سازی آنها از مبدا به راحتی می توان زیان های ناشی از آنها را مدیریت نمود. همین مساله سبب شده است که مدیران و متولیان امر در خوابگاه تهران اقدام به استقرار سطل های زباله مخصوص این کار نماید. پس از استقرار صحیح سطل ای زباله مخصوص این کار در خوابگاه پسرانه در تهران به راحتی می توان این هدف را دنبال نمود. در چنین ظرایطی وظیفه اصلی مدیران استقرار سطل ها و مکان های مشخصی برای این کار بوده و سپس این مسئولیت ساکنین است که با جداسازی صحیح زباله های خود قدم بزرگی در این راه بردارند. کاغذهایی که روزانه با حجم زیادی در خوابگاه تهران تولید می گردند و یا ظروف پلاستیکی و یکبار مصرفی که هر روز در خوابگاه در تهران دور انداخته می شوند، به راحتی می توانند به چرخه بازیافت برگشته تا آسیب های زیست محیطی ناشی از آنها به حداقل میزان خود برسد.

خوابگاه تهران

وظیفه ساکنین خوابگاه تهران در پروسه مدیریت پسماندها

یکی از مهمترین وظایف در پروسه مدیریت پسماندها در خوابگاه تهران بر دوش ساکنین می باشد. اگر فردی کوچکترین دغدغه هم در زمینه محیط زیست داشته باشد به خوبی به این امر واقف است که باید زباله های خود را به حداقل برساند. برخی از زباله ها نظیر پسماندهای خوراکی تقریبا غیر قابل بازیافت هستند. هر چند که امروزه با تولید کمپوست از اینگونه زباله ها نیز دور ریز آنها به حداقل رسیده است. با این وجود ساکنین خوابگاه تهران می توانند تنها با جداسازی زباله های قابل بازیافت خود از پسماندهای غیر قابل بازیافت، قدم بزرگی در راه حفظ محیط زیست بردارند. این افراد تنها کافی است که در خوابگاه زباله هایی نظیر کاغذ، بطری ها و وسایل پلاستیکی، ظروف و سفره های یکبار مصرف و حتی لباس های دور ریختنی خود را از سایر زباله ها جدا کنند. همین یک عمل به ظاهر کوچک می تواند مدیریت پسماندها را در خوابگاه در تهران و به طور کلی در کل جامعه با انقلاب بزرگی همراه سازد. به همین دلیل است که بسیاری از فعالین زیست محیطی به اهمیت جداسازی زباله از مبدا تاکید دارند. چرا که با این کار می توان زباله های قابل بازیافت را به راحتی بازیافت کرده و آنها را مجددا مورد استفاده قرار دارد و با همین کار آسیب های زیست محیطی ناشی از آنها را به حداقل رساند.

دیدگاه‌ها