زمینه سازی برای فرصت های شغلی مناسب در خوابگاه تهران

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۲/۱۲/۱۷

تعداد بازدید:‌ 106

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

چه کسی می تواند ادعا کند که داشتن یک شغل مناسب و پر درآمد خوشحال نمی شود. می توان ادعا کرد که تقریبا همه انسان ها به شکلی در پی پیشرفت شغلی در زندگی خود هستند. حتی افرادی که به ظاهر به کارهای دیگری فکر می کنند نیز دوست دارن به شکلی در شغل خود به موفقیت های بزرگی برسند. در خوابگاه تهران و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی نیز بسیاری از افراد به فکر داشتن یک شغل مناسب در آینده هستند. کسانی که در خوابگاه تهران زندگی می کنند معمولا دانشجویانی هستند که در یکی از دانشگاه های تهران در حال تحصیل می باشند. دسته ای دیگر از ساکنین خوابگاه در تهران افرادی هستند که به دنبال یافتن یک شغل مناسب به شهر تهران مهاجرت کرده اند. هر دو دسته این افراد به نوعی برای داشتن یک شغل مناسب در آینده تلاش می کنند. همه کسانی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه های مختلف می روند، رشته ای را انتخاب می کنند که بتوانند در آینده به کمک آن شغل مناسبی برای خود دست و پا کنند. به همین دلیل انگیزه همه ساکنین خوابگاه در تهران و سایر خوابگاه ها را می توان به نوعی در یافتن یک شغل مناسب در آینده جست و جو کرد. اما باید گفت که تنها داشتن رویای یک شغل خوب در آینده کافی نمی باشد. افراد باید برای بدست آوردن چنین شغلی تلاش کرده و برای آن زمینه سازی کنند. اما این زمینه سازی چگونه و به چه شکلی باشد، به نوع شغل انتخابی و همچنین انتخاب های فردی افراد بر می گردد.

داشتن یک شغل مناسب در زندگی افراد تاثیر بسزایی دارد. ممکن است بسیاری از افراد به شغل خود به عنوان یک منبع درآمد برای گذراندن زندگی فکر کنند. اما حقیقت امر این است که شغل افراد علاوه بر اینکه منبع درآمد آنها می باشد می تواند در جایگاه اجتماعی افراد و دیدگاهی که افراد جامعه نسبت به آنها دارند، بسیار اثر گذار باشد. در مورد ساکنین خوابگاه در تهران این مساله زمانی اهمیت دو چندانی می یابد که به سن این افراد توجه می گردد. بسیاری از ساکنین خوابگاه در تهران افرادی هستند که در ابتدای جوانی خود قرار دارند. این افراد دقیقا در سنی هستند که باید زمینه سازی های لازم را برای شغل آینده خود انجام دهند. تعداد کسانی که از همان دوران کودکی به یک شغل علاقه داشته و در ادامه نیز آن را دنبال می کنند، بسیار کم است. غالب افراد چه در خوابگاه تهران و چه در هر موقعیت دیگری، برای شغل انتخابی خود برای آینده مجبورند که علاوه بر داشتن علاقه، فاکتورهای مختلفی را بررسی کنند. همین مساله سبب می شود که زمینه سازی کردن برای داشتن عملکرد حداکثری و بهینه در شغل انتخابی از اهمیت ویژه های برخوردار باشد.

چگونه می توان در خوابگاه تهران برای آینده شغلی خود زمینه سازی کرد؟

کم نیستند افرادی که مساله مهمی مانند انتخاب شغل در آینده را به شانس و گاها پیش آمد واگذار می کنند. این افراد اعتقاد دارند که باید صبر کرد تا ببینیم چه چیزی برای ما اتفاق می افتد. اما حقیقت امر چیز دیگری را نشان می دهد. بررسی زندگی افراد موفق نشان می دهد که برای رسیدن به یک شغل مناسب باید تلاش کرد و زمینه های مورد نیاز آن را فراهم نمود. در مورد ساکنین خوابگاه در تهران نیز این مساله صدق می کنند. دانشجویان و یا حتی متقاضیان شغل در خوابگاه تهران باید پیش از هر اقدامی، نسبت به شغل انتخاب خود فکر کنند. این کار باید تا زمانی ادامه داشته باشد که آنها به یک جمع بندی کلی برسند. پس از آن این افراد می توانند در مورد جنبه های دیگر مساله فکر کرده و بررسی های لازم را انجام دهند. اولا آنها باید بررسی کنند که شغل انتخابی آنها آیا در جامعه هدف (جامعه ای که قصد دارند در آن کار کنند) به میزان کافی تقاضا دارد. پس از آنکه از این مساله مطمئن شدند، قدم دوم در این راه، تلاش برای بالا بردن اطلاعات در زمینه شغل انتخابی می باشد. این حقیقت تلخ را نمی توان نادیده گرفت که در غالب دانشگاه ها اطلاعات عملی مورد نیاز برای پیاده کردن در شغل انتخابی ارائه نمی شود. بنابراین افراد همزمان با دریافت اطلاعات تئوری در دانشگاه باید به کمک مطالعه مداوم و حتی گاها شرکت در کارگاه های عملی، خود را به صورت حرفه ای برای شغل انتخابی خود آماده کنند.

دیدگاه‌ها