توصیه هایی به ساکنین خوابگاه دانشجویی با شروع فصل امتحانات

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 100

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

خوابگاه های دانشجویی این روزها چهره متفاوتی به خود گرفته اند و با تعداد زیادی از دانشجویان که برخی از آنها از سطح اضطراب بالایی برخوردار هستند مواجه اند. در و دیوار،‌ سالنها،‌ راهروها و محوطه خوابگاهها همه شاهد این تغییر فصل دانشگاهی هستند. دانشجویانی که برای کم کردن استرس با صدای بلند درس می خوانند و راه می روند،‌ دانشجویانی که آرام و با طیب خاطر یادگیری های قبلی را مرور می کنند، آنهایی که شب را بیدار می مانند، افرادی که تازه شب امتحان تصمیم می گیرند درسشان را حذف کنند، دانشجویانی که تازه شب امتحان دنبال جزوه و کتاب می گردند،‌ دانشجویانی که از فرط استرس خوابشان نمی برد،‌ آنهایی که اشک می ریزند، آنهایی که می خندند و درس خواندن عده ای را به سخره می گیرند و یا تلاش می کنند با ایجاد فضایی با نشاط استرس را از چهره هم کلاسی ها و هم خوابگاهی هایشان کمرنگ تر کنند ... اینها همه برای سالیان سال در خاطره خوابگاههای دانشجویی ثبت می شود و به یادگار می ماند.

 

 

دانشجویانی که در خوابگاه تهران یا سایر شهرها ساکن هستند برای مطالعه مخصوصا در ایام امتحان با مشکلات مختلفی دست به گریبان هستند. آنها در ایام امتحانات به جوش و خروش بیشتری می افتند و انگار در روزهای منتهی به امتحان، هر کار دیگری جذاب‌تر از درس خواندن است. گذری به خوابگاه پسرانه نشان می دهد هر اتفاقی جهت وقت گذرانی انجام می شود و گاهی مطالعه در اولویت های آخر قرار می گیرد. در این میان دانشجویانی که می خواهند از آخرین ساعت ها برای درک و مرور مطالب درسی استفاده کنند، باید علاوه بر مسائل و مفاهیم سخت با سر و صدای هم‌اتاقی‌های خود کنار بیایند.

 

 

نحوه ی برنامه ریزی برای امتحانات

برنامه ریزی روشی است به صورت گام به گام که برای انجام هر چه بهتر و به موقع فعالیت ها و بها دادن به وقت انجام می شود. یک برنامه ریزی مناسب در مرحله ی اول باعث ایجاد آرامش و اطمینان در فرد می شود. افراد به موقع، به مطالعه ی تمام دروس خود می پردازند. اعتماد به نفس را افزایش می دهد .علاقه و عادت به مطالعه را در دانشجویان  افزایش می دهد. اضطراب و نگرانی از امتحان را کاهش می دهد.

انتخاب مکان مناسب برای درس خواندن در خوابگاه دخترانه و پسرانه

 مطالعه طولانی مدت در شرایط محیطی نامساعد بسیار زیان آور است و به همین علت است که شما باید مکان مناسب درس خواندن خود را پیدا کنید. باید مطمئن شوید که مچ درد، کمر درد و بقیه ناراحتی های جسمی را در هنگام مطالعه نداشته باشید. هرشخص سبک یادگیری منحصر به فرد خود را دارد. پس بنابراین شما باید اول بهترین روشی که می توانید یاد بگیرید را مشخص کنید و سپس به دنبال مکان مطالعه مناسب باشید. باید اول متوجه شوید چه چیزی بیشتر از همه حواس شما را پرت می کند. برای مثال بعضی افراد می توانند در محیطی پر سر و صدا مطالعه کنند در صورتی که شاید دیگران نتوانند. بنابراین با توجه به ویژگی های شخصیتی و سبک یادگیریتان مکان مطالعه خود را انتخاب کنید.

 

تغذیه در ایام امتحانات

مصرف سبزی‌هایی ازقبیل ریحان، نعناع، کاهو و سیب درختی در کاهش اضطراب مفید است. خوردن نان و پنیر و گردو یا نان و تخم مرغ یا عدسی در روز امتحان کمک می‌کند در طول امتحان آرام باشید، همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب موثر است. مصرف ماست شیرین و شیر نیز ایجاد آرامش می‌کند. کمبود منیزیم نیز از دلایل کاهش یادگیری است؛ بنابراین مصرف تنقلات حاوی منیزیم نظیر بادام، فندق، گردو، کشمش و نخودچی مفید است. از خوردن شیرینی جات‌، چیپس، پفک، غذاهای چرب و نوشیدنی‌های گازدار در شب امتحان خودداری کنید؛ زیرا نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشید. از خوردن قهوه و چای پررنگ خودداری کنید اما چای کم رنگ مفید است.

برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقل و دور از خانه است. این به تنهایی شاید بیشتر از تحصیلات شما ارزش داشته باشد. زیرا پرورش واقعی شما از همین‌جا شروع می‌شود. زندگی دانشجویی می‌تواند موجد فشارهای روحی باشد. قبول کنید که این فشارهای روحی در زندگی حالتی طبیعی است. در این طور مواقع با دوستان خود صحبت کنید و از آنها دوری نجویید. مطمئن باشید در کمک به روی هر کسی که تحت فشار روحی است، باز می‌باشد.

 

دیدگاه‌ها