تفاوت های پانسیون و خوابگاه با سایر مراکز اقامت گردشگری

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 154

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

پانسیونها و خوابگاههای اقامتی و دانشجویی، تنها مراکز اقامتی که هدف آنها گردشگران نیستند

پانسیون پسرانه و دخترانه یکی از محبوب ترین و پرتردد ترین مرکزهای اقامتی میباشند که در شهرهای مهاجر پذیر و کلان شهر از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار هستند. پانسیون ها نوعی مراکز اقامتی هستند که سیستم عملکرد و اداره آنها با سایر مراکز اقامتی نظیر هتلها متلها و هاستلها تفاوتهای چشمگیری دارد. پانسیون و خوابگاه دخترانه و پسرانه مراکز اقامتی هستند که معمولاً برای اهداف توریستی و پذیرش گردشگر استفاده نمیشوند و بیشتر برای اسکان و اقامت دانشجویان و افراد شاغل و کارمندان مورد استفاده قرار میگیرند .یک پانسیون دارای اتاقهای 2 تا 10 تختخوابی است که هر تختخواب آن به شکل مجزا به افراد اجاره داده میشود و مدت اجاره به شکل ماهانه یا سالانه است. افراد دانشجو یا شاغل برای اقامت در خوابگاه تهران یک تخت را به شکل ماهانه یا سالانه اجاره میکنند که تفاوت مبلغ اجاره بها بر اساس تعداد تخت در اتاق مورد نظر و امکانات پانسیون و موقعیت مکانی پانسیون متفاوت است. به عنوان مثال اجاره بها یک اتاق دو تختخوابی بیشتر از یک اتاق شش تخت خوابی خواهد بود.

 

 

تفاوت های پانسیون و خوابگاه دانشجویی به نسبت سایر مراکز اقامت گردشگری چیست؟

پانسیونهای اقامتی و خوابگاهها علاوه بر نظارت اتحادیه هتلداران و اداره کل میراث فرهنگی و امور گردشگری تحت نظارت ارگانهای خاص مثل وزارت علوم و تحقیقات و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و اداره کل نظارت بر اماکن هستند. هتل ها، مهمانپذیرها مثلها و هاستلها برای اسکان مسافران و گردشگران به صورت موقتی و اجاره اتاق و تخت به شکل روزانه است اما در پانسیونها و خوابگاه ها اجاره هر تختخواب در یک اتاق به شکل ماهانه یا سالانه است و برای اقامت بلند مدت دانشجویان و شاغلان میباشد ساعت پذیرش هتلهای و مراکز اقامت توریستی مطابق آیین نامه هتلداری است و محدودیت خاصی برای ساعت ورود و خروج مهمانان وجود ندارد به مراکز اقامتی توریستی وجود ندارد اما در پانسیونها و خوابگاهها ساعت ورود و خروج افراد به مرکز ثبت و کنترل میشود و افراد قبل و بعد از ساعتی مشخص حق ورود به مجموعه یا خروج از آن را نخواهند داشت. در هتلهای لوکس و نیمه لوکس معمولاً هر اتاق دارای سرویس بهداشتی و حمام مجزا است اما پانسیونها و خوابگاهها حتی اگر دارای امکانات لوکس باشند فاقد سرویس بهداشتی و حمام داخل اتاق هستند و معمولاً یک سرویس بهداشتی و حمام مشترک برای چند اتاق یا هر طبقه به شکل مجزا در نظر گرفته میشود. یکی از امکانات مهم هتلهای لوکس و نیمه لوکس وجود رستوران داخل هتل و ارائه خدمات صبحانه و ناهار و شام به مهمانان است اما در خوابگاهها و پانسیونهای اقامتی و عده های غذایی در سلف غذاخوری آماده میشوند و مراکز فاقد سلف نیز دارای آشپزخانه مشترک میباشند و ساکنان باید وعده های غذایی را خودشان فراهم کنند. مراکز اقامتی توریستی مثل هتلها به شکل خانوادگی اجاره داده میشوند اما پانسیونها و خوابگاهها به صورت تفکیک شده برای بانوان و آقایان به شکل مجزا خدمات ارائه می دهند.

 

پانسیون ها و خوابگاه های اقامتی چه امکانات و خدماتی به میهمانان خود می دهند.

اتاق های خوابگاهها و پانسیونها معمولاً بین 2 تا 10 تختخواب دارند که اغلب به شکل تختهای دو طبقه هستند. البته در بعضی از خوابگاههای دولتی تعداد تختخواب در هر اتاق به 12 عدد هم میرسد. هر خوابگاه یا پانسیون اقامتی دولتی یا غیر دولتی دارای سلف غذاخوری یا آشپزخانه مشترک برای ساکنین میباشد. سرویس بهداشتی و حمام در مراکز پانسیون و خوابگاهها به شکل مشترک بوده و بر حسب ظرفیت پذیرش مجموعه، بین کل ساکنین یا بین ساکنین هر طبقه به صورت اشتراکی استفاده میشود. اتاق تلویزیون و اتاق لباسشویی مشترک بین ساکنین از جمله دیگر امکانات پانسیونهای اقامتی و خوابگاهها است که البته بیشتر خوابگاههای دولتی فاقد اتاق لباسشویی هستند. یکی از مهمترین بخشها که در 90 درصد پانسیونها و خوابگاهها اعم از دولتی یا غیر دولتی وجود دارد کتابخانه است. بخش حراست و کنترل یکی از مهمترین بخشهای پانسیونها و خوابگاههای دولتی یا خصوصی است که وظیفه حراست از محیط مجموعه و کنترل رفت و آمدها طبق قوانین تعریف شده را برعهده دارد. دسترسی سراسری به شبکه اینترنت پرسرعت در جامعه مدرن امروزی یکی دیگر از امکانات و ملزومات پانسیونها و خوابگاههای دولتی و خصوصی است

 

 

 

دیدگاه‌ها