تأثیر رنگ ها در روحیه ساکنین خوابگاه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 125

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

بیشتر افراد از تأثیرگذاری رنگ ها بر زندگی روزمره خود اطلاعات کافی ندارند و اغلب این موضوع را جدی نمی گیرند. اما از دوران های بسیار دور تا به امروز تأثیر رنگ ها روی زندگی انسان بر اساس علم روانشناسی اثبات شده است. به طوری که رنگ ها شاخص بسیار مهمی در ایجاد ارتباط انسان با محیط زندگی خود هستند. انسان به عنوان موجود متفکر و پویا همواره در حال ایجاد تعامل و ارتباط گسترده با محیط اطراف خود است. در نتیجه می توان از رنگ ها به عنوان ابزاری برای بهتر شدن حالات روحی بهره مند شد. به ویژه در محیط هایی مانند خوابگاه تهران که چیدمان و دکوراسیون به کار گرفته شده در آن تا حد زیادی غیرقابل تغییر است، می توان با استفاده از رنگ ها به یکنواختی فضای آن پایان داد.

خوابگاه در تهران و سایر شهرها به عنوان رایج ترین مسکن دانشجویی توسط تعداد زیادی از قشر جوان جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که اکثر دانشجویان در خوابگاه پسرانه و خوابگاه دخترانه در تهران و سایر شهرها اقامت دارند. خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون دانشجویی در سال های اخیر از نظر امکانات و رفاه تغییر چشمگیری داشته است. اما هنوز خوابگاه های بسیاری هستند که در قالب سنتی و با امکانات محدود فعالیت می کنند. این مطلب برای آن دسته از دانشجویان که در خوابگاه هایی با فضای تکراری و یکنواخت اقامت دارند می تواند بسیار مفید باشد. چرا که فضای یک خوابگاه مانند فضای هر محل سکونت دیگری مستقیما بر روحیات ساکنین آن اثرگذار است. جالب است بدانیم که طبق روانشناسی رنگ ها، از رنگ های بخصوصی در مکان های مختلف نظیر بیمارستان ها، آسایشگاه های روانی، رستوران ها و غیره برای دستیابی به اهداف مختلف استفاده می شود. در خوابگاه تهران نیز همین قاعده صدق می کند. ساکنین یک خوابگاه و اقامتگاه دانشجویی با تاثثیرپذیری از محیط های اطراف خود و بلاخص با اثرپذیری از رنگ های غالبی که در محیط های آن وجود دارد، می توانند احساسات مختلفی را تجربه کنند.

کاربرد رنگ ها در کاهش استرس در خوابگاه تهران

رنگ ها به عنوان عناصر دیداری عمل می کنند و درک انسان از محیط پیرامون خود را افزایش می دهند که نتیجه ی آن ایجاد ارتباط بهتر با محیط است. در خوابگاه تهران و دیگر شهرها برقراری ارتباط با فضای جدید می تواند چالش برانگیز باشد. با استفاده از رنگ ها می توان این چالش ها را حل کرد. زیرا رنگ ها قادر هستند حواس دانشجویان را تحریک و همچنین افکار آنان را متمرکز کنند. حتی رنگ ها می توانند احساسات نهفته در جوانان ساکن در خوابگاه پسرانه و پانسیون دخترانه در تهران و دیگر شهرها را بیان کنند. دانشجویان منزوی و آنان که خلق و خوی تند دارند توجه داشته باشند که رنگ ها می توانند خلق وخوی آنان را بهبود بخشند و تأثیرات مثبت و قابل توجهی رو افراد بگذارند. استفاده صحیح و مناسب از رنگ ها برای دانشجویان دارای استرس و فشارهای عصبی می تواند بسیار مفید باشد. به همان میزان نیز استفاده نامناسب از رنگ ها می تواند فرد را آسیب پذیر کند. به طوری که به کارگیری نادرست رنگ ها در خوابگاه تهران ممکن است باعث بروز آسیب های روحی شود.

کاربرد رنگ ها در زیباتر شدن فضای خوابگاه تهران

تقریبا هیچ یک از دانشجویان ساکن در خوابگاه، پانسیون و اقامتگاه دانشجویی پسرانه و دخترانه از اقامت در اتاق های تاریک و تیره استقبال نخواهند کرد. همین مساله در مورد اقامت آنها در فضاهایی با رنگ های تیره و بی روح نیز صاق است. اما گاهی فضای داخلی یک اتاق برای ساکنین قابل تغییر نیست. پس بهتر است دانشجویان هنگامی که ملافه و لوازم جانبی خود را انتخاب می کنند، به دنبال رنگ های روشن تری باشند تا احساس خوشایندتری را در خوابگاه تهران تجربه کنند. رنگ ها حتی می توانند به بزرگتر دیده شدن اتاق های یک خوابگاه پسرانه و اقامتگاه دخترانه در تهران و سایر شهرها کمک کنند. پس توصیه می شود از رنگ های تیره مانند سیاه و قهوه ای استفاده نشود، مگر اینکه به صورت ترکیبی با دیگر رنگ ها به کار رفته باشند. انسان به طور فیزیکی و روانی به رنگ ها عکس العمل نشان می‌دهد، به طوری که رنگ ها موجب تغییر رفتار می شوند و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر می شود.

دیدگاه‌ها