اسکان دانشجویان غیر بومی در خوابگاه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 70

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

در جامعه ما همواره سکونت دانشجویان غیر بومی یکی از دغدغه های اساسی خانواده ها بوده است. همچنین بر اساس تفکرات سنتی و فرهنگ جوامع سوم، حساسیت روی دختران چندین برابر پسران بوده است. از نظر خانواده ها، اسکان گرفتن دانشجویان دختر در خوابگاه های دولتی که در محوطه دانشگاه قرار دارند، در مقایسه با دانشجویان پسر، از اهمیت بیشتری برخوردار است. این طرز فکر از خانواده ها به مسئولین نیز سرایت کرده است، زیرا با توجه به این امر که در سال های اخیر، بیشتر دانشجویان ورودی به دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند، بازهم پسران با مشکل کمبود خوابگاه در تهران روبه رو هستند. ممکن است در موارد محدودی این حساسیت ها به جا باشد. به طور مثال، تحمل رفت و آمد روزانه به خوابگاه تهران که به عنوان محل زندگی، در موقعیت های شلوغ و پرتردد شهرهای بزرگی مانند تهران قرار گرفته اند، برای پسران آسانتر از دختران است. زیرا پسران برخلاف دختران، از مزاحمت های خیابانی هراسی ندارند. خوابگاه در تهران و دیگر شهرها در قسمت هایی از شهر ساخته شده اند که محل کار کسبه و بازاریان است. به گزارش جوان پرس، موارد بسیاری از اعتراض دختران به متلک ها و اذیت های روزانه توسط بازاریان گزارش شده است.

خوابگاه تهران

مشکلات رایج در خوابگاه تهران

اگرچه ساختار فیزیکی و شرایط روحی پسران سبب می شود که نگران برخی مزاحمت ها، تنش ها و حساسیت ها نباشند، اما نباید فراموش کرد پسرانی که به قصد تحصیل یا کار در خوابگاه تهران ساکن می شوند، شرایطی را تجربه می کنند که دست کمی از دختران ندارند. شاید تحمل بی نظمی و عدم رعایت نظافت برای پسران آسان باشد، اما تحمل فضای محدود اتاق ها، سر و صدا، معطل شدن در صف های طولانی آشپزخانه و حمام، دود ناشی از استعمال سیگار در اتاق و برای بسیاری از آنان دشوار است. تحمل همین چند مورد شاید با حرف آسان باشد، اما در صورت تکرار و برخورد روزانه با آن ها، به معضلات بزرگی تبدیل می شود که هم آرامش را از ساکنین خوابگاه می گیرد و هم آن ها را از اهداف اصلی که تحصیل و کار است، دلسرد و نا امید می کند.

ناهنجاری های اخلاقی از جمله “سیگار کشیدن” در خوابگاه پسرانه به دغدغه مهمی برای خانواده ها و مسئولین تبدیل شده است. برخی از مسئولین خوابگاه تهران و دیگر شهرها بر ممنوع بودن سیگار کشیدن در فضای بسته اتاق ها به شدت تأکید می کنند. گرچه تجربه نشان داده است که ریشه یابی یک مشکل، بهتر از منع انجام آن به ویژه در قشر جوان است و گاهی سرزنش و برخورد شدید، نتیجه منفی به دنبال خواهد داشت، اما به هرحال برخورد با افرادی که قوانین استعمال دخانیات در خوابگاه را رعایت نمی کنند، ضروری است.

از دیگر معضلاتی که پسران و دختران در خوابگاه تهران با آن مواجه می شوند، بالا بودن هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی، کمبود یا عدم وجود امکانات و سالن های ورزشی، محدود بودن فضای اتاق و در عین حال فراهم نبودن سالن های مطالعه مناسب، هم اتاق شدن با افرادی که از نظر سن و سال و حرفه متفاوت هستند و می باشد. علاوه بر اهمیت توجه به تمامی این نکات و تلاش برای رفع آن ها، ضروری است که مسئولین خوابگاه و پانسیون داران از ارائه خدمات به افرادی که سابقه خوبی ندارند و یا ظاهر و رفتار آن ها به گونه ای باشد که احتمال داده شود، بعدها برای دانشجویان و دیگر ساکنین خوابگاه تهران خطرناک و حاشیه ساز باشند، امتناع کنند.

دیدگاه‌ها