چالش های پیش روی ساکنین خوابگاه دخترانه و پسرانه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 194

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانهخوابگاه پسرانه

 امروزه افراد بیشتر از هر زمان دیگری در خوابگاه، پانسیون و سایر اقامتگاه ها زندگی می کنند و هم اتاقی دارند. این امر به ویژه در مورد دانشجویان بیشتر صدق می کند. زندگی در یک اتاق خوابگاه با یک غریبه اگر چه از نظر اقتصادی به صرفه است اما گاهی اوقات می تواند ناخوشایند باشد.تفاوت در نظافت، عادات خواب و اولویت‌های شخصی می‌تواند موقعیت های زیادی را برای درگیری و تنش بین افراد ایجاد کند. در بین ساکنین خوابگاه پسرانه و دخترانه افراد خودخواه، بی ملاحظه و ...وجود دارند، اگر از اطرافیان و دوستان خود که تجربه زندگی در پانسیون را دارند بپرسید، حتما داستان های زیادی در رابطه با اختلاف بین هم اتاقی برای گفتن دارند. گام های ساده ای وجود دارند که ساکنین پانسیون دخترانه و پسرانه می توانند برای پیشگیری، شناسایی و مقابله با وضعیت بد هم اتاقی انجام دهند.

 

 

قرارداد ببندید

در چند روز اول پس از نقل مکان، هم اتاقی ها باید بنشینند و یک قرارداد بنویسند. لزومی ندارد که این یک سند رسمی باشد، اما باید قوانینی که در این قرارداد نوشته می شود توسط تک تک اعضای اتاق رعایت شود و در مورد نحوه برنامه ریزی برای اشتراک فضای خود توافق کنند. هم اتاقی ها باید درباره ترجیحات زندگی یکدیگر، وظایف و مسئولیت‌هایی که به صورت مشترک باید انجام دهند و احساس آنها نسبت به افرادی جدیدی که به اتاق آنها می آیند بیشتر بدانند. ساکنین می‌توانند در ابتدای رابطه خود در مورد مواردی مانند اینکه چند بار اتاق را تمیز کنند، ساعت خاموشی اتاق و اینکه چند وقت یک‌ بار می توانند دوستانشان را به اتاق خود دعوت کنند، صحبت کنند، این موارد می‌تواند از بحث‌هایی که ممکن است بعدا در بین هم اتاقی ها پیش بیاید جلوگیری کند. اگر با هم اتاقی خود اختلاف دارید، می توانید دوباره به این قرارداد مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هر دو از قوانین پیروی می کنید و ببینید آیا جزئیات جدیدی وجود دارد که باید اضافه یا تنظیم شود.

 

احساسی رفتار نکنید

یکی از بزرگ ‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام زندگی در خوابگاه تهران به ویژه خوابگاه دخترانه در تهران مرتکب می‌شوند این است که انتظار دارند هم اتاقی‌شان برای همیشه بهترین دوستشان باشد. این ذهنیت می تواند باعث رنجش و شکست شما در رابطه تان با هم اتاقی شود. به‌جای اینکه انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای از ماهیت این رابطه داشته باشید، روی انجام مسئولیت‌های خود به عنوان یک هم اتاقی با ملاحظه و وظیفه‌شناسی تمرکز کنید.  در خوابگاه تهران و سایر شهرها صدها هزار دانشجو و یا افرادی که به هر دلیلی ساکن خوابگاه هستند وجود دارند و بعید است که هم اتاقی شما از دوستان  شما باشد. فشار بیش از حد بر دوست صمیمی بودن می تواند اختلافات معمولی هم اتاقی ها را بیشتر از آنچه که هست ایجاد کند. علاوه بر این، اگر یکی از هم اتاقی ها علاقه بیشتری به دوست صمیمی بودن داشته باشد، توقعات بالا می تواند منجر به رنجش او شود. توقعات خود را پایین نگه دارید. سعی کنید در روابط به خود و هم اتاقی هایتان سخت نگیرید ، به قرارداد هم اتاقی خود متعهد بمانید و با افراد جدید زیادی ملاقات کنید.

 

 

نشانه ها را تشخیص دهید

توانایی یک فرد در توجه به دیگران و تمایل به سازش، از عوامل تعیین‌کننده مهمی است که آیا او هم اتاقی خوبی خواهد بود یا خیر اگر هم اتاقی‌تان کارهایی را انجام می‌دهد که روی زندگی‌تان تأثیر منفی می‌گذارد، و سپس از سازش امتناع می‌کند، ممکن است لازم باشد برای بهبود وضعیتتان گام‌های فعالی بردارید. یک رویکرد، نزدیک شدن دوباره به هم اتاقیتان است. با وجود استرس زیاد در محیط دانشگاه و محل کار، برای افراد آسان است که در دنیای خود غرق شوند و فراموش کنند که به دیگران فکر کنند. زمانی را برای صحبت کردن، رفتن به یک رویداد یا خوردن غذا با هم اتاقی خود اختصاص دهید تا به آنها یادآوری کنید که چرا باید به تأثیر اعمالشان بر شما اهمیت دهند. برخی از هم اتاقی‌های «بد» ممکن است از عادات و اعمال خود و اینکه چگونه این رفتارها می‌توانند تأثیر منفی داشته باشند، بی‌اطلاع باشند.

 

مشکلات خود را مطرح کنید

اگر هم اتاقی شما به طور مکرر کاری انجام می دهد که بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، حتماً آن را مطرح کنید. راز حل کردن این قبیل از مشکلات  در این است که به هم اتاقیتان نزدیک شوید نه اینکه از او فاصله بگیرید. این بدان معناست که هم اتاقی خود را به گفتگو در مورد اینکه چگونه می توانید بهتر کنار بیایید به جای اتهامات یک طرفه دعوت کنید. این را به‌عنوان بحثی درباره سیاست‌های زندگی و چگونگی هم اتاقی بهتر بودن در نظر بگیرید و از انتقاد از رفتارهای فعلی هم اتاقی‌تان خودداری کنید. با استفاده از لحن نزدیک و غیر تهدید آمیز، هم اتاقی ها می توانند مکالمه ای داشته باشند که هر دو طرف احساس خوبی داشته باشند

 

دیدگاه‌ها