زورگویی و قلدری در خوابگاه پسرانه ممنوع!

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 104

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

یکی از مشکلاتی که ساکنین خوابگاه پسرانه و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی ممکن است با آن روبرو شوند، زورگویی  قلدری کردن تعدادی از ساکنین خوابگاه می باشد. در جوامع مختلف برای زورگویی و قلدری تعاریف مختلفی وجود دارد. اما به طور کلی می توان گفت که زورگویی تکرار یک رفتار ناسپند می باشد که آزار و اذیت رساندن به دیگران را نیز شامل می گردد. افراد زورگو سعی در کنترل دیگران در محیط ها و شرایط مختلف داشته و با زورگویی و قلدری سعی در به رخ کشیدن قدرت خود برای دیگران دارند. می توان ادعا کرد که در تمامی جوامع امروزی زورگویی و قلدری امری تقبیح شده و ناپسند است. به همین دلیل در جوامع گوناگون برای مقابله با زورگویی افراد زورگو قوانین مختلفی وجود دارد که حتی گاهی کار به مجازات افراد زورگو می کشد. متاسفانه زورگویی در خوابگاه پسرانه تهران و بسیاری دیگر از خوابگاه های سایر شهرها، یک مشکل فراگیر است. افرادی که برای بار اول است که به خوابگاه پسرانه پا می گذراند معمولا به تازگی از دوران نوجوانی خود عبور کرده اند. همین مساله سبب می شود که بنا به دلایل مختلفی به زورگویی روی آورده و موجب آزار و اذیت سایر هم اتاقی ها و هم خوابگاهی های خود شوند. زورگویی و قلدری در خوابگاه پسرانه می تواند شرایط را برای زندگی سایر افراد سخت کرده و چه بسا فردی که مورد زورگویی قرار می گیرد، ترجیح می دهد که محیط آن خوابگاه را برای همیشه ترک کند.

خوابگاه پسرانه

کم نبوده اند افرادی که در خوابگاه پسرانه در تهران مورد زورگویی قرار گرفته اند و همین مساله آنها را برای همیشه از محیط خوابگاه بیزار کرده است. به همین دلیل است که توجه به چنین رفتارهایی در خوابگاه پسرانه و همه خوابگاه های دانشجویی دیگر یکی از مسئولیت های مهم مسئولین و حراست خوابگاه به شمار می رود. متاسفانه افرادی که مورد زورگویی قرار می گیرند گاهی به حدی کنترل امور خود را از دست می دهند که ممکن است قدرت نه گفتن خود را به طور کلی از دست داده و در دام رفتارهای پر خطر نیز گرفتار شوند. افرادی  که عادت به طورگویی و قلدری در خوابگاه پسرانه دارند معمولا افرادی با پیشینه رفتاری نامناسبی بوده که ممکن است درگیر انواع رفتارهای پرخطر دیگر باشند. آنها در زمان زورگویی و قلدری معمولا افراد ضعیف را گیر انداخته و آنها را ملزم به انجام کارهای نادرست می کنند. کسانی که هم که در خوابگاه پسرانه در تهران مورد زورگویی قرار گرفته اند به حدی از افراد زورگو می ترسند که به طور کلی امید خود را نسبت به رهایی از این شرایط ناخوشایند از دست می دهند. گاها دیده شده است که در خوابگاه تهران و سایر خوابگاه ها، افراد زورگو کسانی را که تحت کنترل خود گرفته اند به کارهای ناپسندی نظیر پخش مواد مخدر نیز مجبور می کنند.

خوابگاه پسرانه

چگونه با زورگویی در خوابگاه پسرانه مقابله کنیم؟

در وهله اول باید تمام انسان ها در پروسه رشد خود به این آگاهی برسند که حق زورگویی نسبت به دیگران را نداشته و همچنین نباید زورگویی دیگران را تحمل کنند. افرادی که در خوابگاه پسرانه و هر مکان دیگری مورد زورگویی قرار می گیرند باید این باور را داشته باشند که به هیچ وجه مستحق تحمل چنین وضعیتی نیستند. پس از آن لازم است که اقدامات عملی جهت جلوگیری از مورد زورگویی قرار گرفتن در خوابگاه پسرانه تهران و هر مکان دیگری را انجام دهند. اولین قدم در این راه این است که به فرد زورگو بفهمانند که از او نمی ترسند. مهمترین عامل جهت ادامه زورگویی افراد در خوابگاه پسرانه در تهران و سایر مکان ها این است که فرد زورگو از ضعف خود اطلاع پیدا کند. در قدم بعدی لازم است که افراد در خوابگاه پسرانه با یکدیگر متحد شده و فرد زورگو را ترد کنند. دست به یکی کردن برای مقابله با فرد زورگو یکی از بزرگترین ترس های یک زورگو و قلدر به شمار می آید. بنابراین لزام است افراد نسبت به چنین عملی حالت منفعل نداشته باشند. در قدم بعدی اهمیت ندادن به حرف ها و کارهای افراد زورگو می باشد. در قدم نهایی نیاز است که مسئولین خوابگاه پسرانه به طور جدی در برابر چنین رفتارهایی از خود واکنش نشان داده و با افراد زورگو در خوابگاه مقابله جدی کنند. چنین کاری از ادامه زورگویی در خوابگاه پسرانه جلوگیری خواهد کرد.

 

دیدگاه‌ها