تجربه زندگی مستقل در خوابگاه پسرانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 99

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

زندگی در خوابگاه پسرانه که وابسته به دانشگاه و زیر نظر وزارت علوم فعالیت داشته باشند، برای دانشجویان یک نعمت بزرگ تلقی می شود. زیرا داشتن یک سقف مطمئن نیاز اولیه برای هر انسان و به ویژه افراد دانشجو و کارمند است که مجبور به اقامت در شهری غیر از شهر خود هستند. دانشجویان در مقایسه با سایر افراد جامعه کمتر از خانه های اجاره ای استفاده می کنند. دلیل این امر علاوه بر احساس امنیت و آرامش در خوابگاه، به دردسرهای اضافی در خانه های اجاره ای مربوط می شود. زندگی در خوابگاه پسرانه در تهران و سایر شهرها به شرطی که پیش شرط های اولیه برای داشتن یک زندگی مستقل را دارا باشد، برای یک فرد دانشجو یک مکان و موقعیت ایده آل است. با زندگی در خوابگاه دانشجویی دیگر دانشجویان لازم نیست در مورد تامین شرایط مختلف زندگی در یک مکان کاملا مستقل نظیر منازل اجاره ای نگران باشد. فکر کردن به جنبه ها و وجوه مختلف زندگی در یک منزل اجاره ای گاهی می تواند به حدی درگیر کننده باشد که یک دانشجو را به کلی از پرداختن به امور مهمتری نظیر درس و پژوهش خود بازدارد. 

زندگی در خوابگاه پسرانه

زندگی در خوابگاه پسرانه تهران و سایر شهرها برای پسران یک تجربه جذاب است. زیرا در این محیط افرادی را می یابند که به راحتی با آن ها ارتباط برقرار می کنند و هیجانات درونی خود را ابراز می کنند. سکوت و آرامش در خوابگاه های دخترانه به مراتب بیشتر از خوابگاه های پسرانه است که این موضوع به تفاوت های روحی و احساسی آن ها برمی گردد. برای اینکه پسران بتوانند با شرایط خوابگاه کنار بیایند و آن را به عنوان خانه دوم خود تلقی کنند، باید امکانات رفاهی و آسایشی برای آن ها تهیه شود. اکثر پسران ساکن در خوابگاه نمی توانند عدم وجود امکاناتی مانند تلویزیون، رادیو یا وسایل گرمایشی و سرمایشی را طاقت بیاورند، به همین دلیل آن را یا به طوری گروهی تهیه می کنند و یا با خود از خانه می آورند. خوابگاه دانشجویی پسرانه اقامتگاه پسران دانشجو و کارمندی است که با داشتن اختلافاتی در سن، عقیده، زبان و غیره با یکدیگر هم اتاق می شوند و حضور افرادی غیر از اعضای خانواده را در کنار خود تجربه می کنند.

اتفاقات روتین در خوابگاه پسرانه

در اکثر شب های هفته، شب نشینی های دسته جمعی پسران ساکن در خوابگاه تهران، پانسیون و اقامتگاه ها برقرار است. به ویژه زمانی که فوتبال ها در تلویزیون پخش می شود، هیجانات ساکنین خوابگاه پسرانه اوج می گیرد. این شب نشینی های دسته جمعی برای پسران به منزله عبادت است و باعث تجدید قوای آن ها می شود. در این اوقات روحانی، پسران به گوش دادن آهنگ مورد علاقه خود و تعریف از آن مشغول می شوند و گاهی یک آهنگ را بدون توجه به نظر دوستان حاضر در جمع، چندین بار پخش می کنند و پس از آن خود مشغول به خواندن آواز می شوند، برخلاف تصور عمومی، خود پسران از این آواز خواندن ها لذت می برند. اکثر اوقات که ساکنین خوابگاه پسرانه تهران و دیگر شهرها دور هم جمع می شوند، پسران ساکن در خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون پسرانه در تهران و دیگر شهرها، به بحث در مورد یک موضوع می پردازند.

مجادله های ورزشی یکی از بحث هایی است که هرگز در خوابگاه پسرانه پایانی ندارد. چسباندن پوسترهای مربوط به شخصیت های علمی، ورزشی، ادبی و دیگر افراد گمنام یا سرشناس از کارهای مورد علاقه اکثر پسران ساکن در خوابگاه است. آشپزی در خوابگاه های پسرانه، هرچند تنها محدود به روزهای تعطیل باشد باز هم دردسر ساز خواهد بود. خوردن غذاهای ساده، سبک و نه چندان مفید از رفتارهای مشترک پسران ساکن در خوابگاه های دانشجویی و کارمندی است که به طور چشمگیری سبب بروز ناراحتی های معده در پسران دانشجو شده است. متاسفانه خوردن فست فود و نوشابه به طور غیر قابل کنترل از معایب اقامت دانشجویان پسر در خوابگاه است. در یک خوابگاه پسرانه افراد زیادی اقامت دارند که زندگی در خوابگاه اولین تجربه زندگی مستقل آنها به شمار می آید. این مساله از نقطه نظرات مختلفی قابل توجه است. از یک طرف ساکنین خوابگاه پسرانه با زندگی در خوابگاه می توانند با پیش شرط های ابتدایی زندگی مستقل و مسئولیت پذیری در این حوزه آشنا شوند. اما شرایط همیشه به همین ایده آلی نیست. گاهی زندگی در خوابگاه پسرانه در تهران و سایر شهرها ممکن است ساکنین را با حقایق تلخی از زندگی اجتماعی روبرو کند که مجبورند در زندگی آینده خود واقعیت های عریان تری از آن را تجربه کنند. 

دیدگاه‌ها