برنامه ریزی برای نظافت اتاق در خوابگاه پسرانه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 90

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

انسان به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی که در آن زندگی می کند، قرار دارد. فاکتورها و عوامل مختلف محیطی می توانند به اشکال مختلفی بر زندگی انسان ها اثر بگذارند. یکی از مهمترین فاکتورهای اثرگذار بر زندگی هر فردی، نظافت محل زندگی وی می باشد. انسان ذاتا موجودی نظم پذیر و طرفدار پاکیزگی و نظافت است. حتی کسانی هم که ادعا می کنند نظافت و پاکیزگی محیط زندگی چندان اهمیتی برایشان ندارد، زمانی که در یک محیط پاکیزه و عاری از آلودگی قرار می گیرند، حس خوشایندی به آنها دست خواهد داد. در خوابگاه پسرانه تهران و بسیاری دیگری از خوابگاه دانشجویی و کارمندی، نظافت اتاق ها یکی از چالش های بزرگ ساکنین است. از طرفی زندگی در خوابگاه پسرانه یک زندگی جمعی بوده و عدم رعایت نظافت محیط از طرف یکی از ساکنین می تواند موجبات آزار و اذیت دیگران را نیز فراهم کند. از طرفی دیگر افراد در خوابگاه پسرانه تهران و سایر خوابگاه پسرانه دانشجویی ادعا می کنند که مستقل بوده و نباید دیگران در مورد رعایت نظافت آنها نظر بدهند. با تمامی این تفاسیر می توان گفت تعبیر اول صحیح تر است. چرا که با زندگی در خوابگاه پسرانه افراد مختلفی بصورت مداوم با یکدیگر در ارتباط هستند.

خوابگاه پسرانه تهران

در یک اتاق دو، چهار و یا شش نفره در خوابگاه پسرانه در تهران افراد به صورت گروهی زندگی می کنند. درست است که این افراد تخت خواب های جداگانه ای دارند اما محیط کلی اتاق بصورت مشترک توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد. حتی نظافت نکردن تخت خواب های شخصی توسط ساکنین یک اتاق می تواند با پخش کردن بوی بد و یا داشتن ظاهر ناخوشایند موجب آزار سایر ساکنین گردد. اما زمانی وضعیت غیر قابل تحمل می شود که یک یا تعدادی از ساکنین اتاق به طور کلی نسبت به نظافت اتاق خود سهل انگاری کنند. در چنین شرایطی در کنار ظاهر ناخوشایند و آزار دهنده اتاق، احتمال سرایت و شایع شدن انواع بیماری های قارچی و باکتریایی وجود خواهد داشت. چرا که گاهی برخی از ساکنین نسبت به قرار دادن ظرف و ظروف کثیف، لباس کثیف و یا حتی کفش بیرون در اتاق هیچ ابایی نداشته و همین مساله موجب می شود که انواع بوی بد و میکروب های مختلف در اتاق خوابگاه پسرانه پخش شود.

خوابگاه پسرانه تهران

چگونه برای نظافت اتاق در خوابگاه پسرانه تهران برنامه ریزی کنیم؟

بسیاری از ساکنین خوابگاه پسرانه تهران و سایر خوابگاه پسرانه با همکاری کامل با یکدیگر اقدام به نظافت اتاق خود می کنند. این بهترین حالتی است که ممکن است برای افراد در خوابگاه پسرانه در تهران اتفاق بیافتد. اما همه ساکنین خوابگاه تهران به این اندازه خوش شانس نیستند. گاهی حتی حضور یک نفر در اتاق که به نظافت اتاق اهمیت نمی دهد می تواند به طور کلی شرایط نظافت و پاکیزگی اتاق را تغییر دهد. در چنین شرایطی برای کنترل اوضاع باید به برنامه ریزی کردن و مقید کردن تمامی افراد به رعایت برنامه نظافت در خوابگاه پسرانه در تهران رو آورد. برای این کار لازم است در وهله اول هر یک از ساکنین موظف شوند که بهداشت فردی خود و وسایل شخصی خود را رعایت کنند. به این معنی که کسی حق نداشته باشد ظرف، لباس، کفش و حتی جوراب کثیف خود را در فضای اتاق قرار دهد. علاوه بر این باید نسبت به نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در اتاق هایی که فاقد یخچال در داخل اتاق هستند حساسیت لازم به خرج داده شود. در قدم بعدی ساکنین خوابگاه پسرانه تهران باید برای نظافت کلی اتاق خود برنامه مدونی داشته باشند.

خوابگاه پسرانه تهران

برنامه ریزی کردن برای نظافت اتاق در خوابگاه پسرانه در تهران باید با حضور تمامی ساکنین اتاق صورت گیرد تا کسی بعدا حق اعتراض نداشته باشد. در چنین شرایطی تک تک ساکنین اتاق در خوابگاه پسرانه روزی را برای نظافت اتاق توسط خود انتخاب می کنند. لازم از برای هر یک از ساکنین روزی تعیین گردد که در آن روز وقت خالی داشته باشند تا بعدا بهانه ای برای اهمال کاری نداشته باشند. در نهایت این برنامه ریزی که ممکن است بصورت هفتگی، ماهیانه و یا سالانه صورت گرفته باشد، مکتوب شده و به دیوار اصلی اتاق نصب می گردد. گاهی برخی از ساکنین خوابگاه پسرانه برای اهمال کاری افراد و امنجام ندادن وظیفه هر شخص جریمه های مختلفی در نظر می گیرند تا با این کار امکان عمل کردن به برنامه ریزی نظافتی را بالا ببرند. 

دیدگاه‌ها