اهمیت فعالیت بوفه ها در خوابگاه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 145

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانهخوابگاه پسرانه

بوفه هایی که در خوابگاه و دیگر مسکن های خودگردان کارمندی دانشجویی مانند خوابگاه دخترانه و پسرانه فعالیت می کنند، معمولا توسط خود دانشجویان یا دیگر ساکنین خوابگاه که عمدتا غیر دانشجو هستند، اداره می شوند. به ویژه در خوابگاه های بزرگ و پرجمعیت که دایر کردن بوفه صرفه ی اقتصادی دارد، ساکنین خوابگاه دانشجویی می توانند از این طریق درآمد مناسبی کسب کنند. گاهی این درآمد چنان رضایت بخش است که نه تنها برای یک نفر، بلکه برای دو یا چند نفر کافی است. تأسیس یک بوفه در خوابگاه، پانسیون یا اقامتگاه نه تنها شغل مناسبی را برای یک یا چند تن از ساکنین خوابگاه تهران را فراهم می کند، در عین حال سبب رفاه و آرامش دیگر ساکنین نیز می شود. در مورد خوابگاه هایی که در مسیرهای کم رفت و آمد قرار گرفته اند و ساکنین به راحتی نمی توانند مایحتاج اتاق را در مسیر برگشت به خوابگاه تهیه کنند، حضور بوفه های فعال هرچند کوچک در ساختمان خوابگاه، پانسیون یا اقامتگاه می تواند بسیار مفید واقع شود.

خوابگاه

از طرف دیگر، حضور افرادی که بوفه را اداره می کنند در خوابگاه دانشجویی سبب می شود که ساکنین بابت تهیه ی مواد ضروری نگرانی نداشته باشند. همچنین در ساعاتی که بوفه بسته است، ساکنین می توانند به راحتی به اتاق فروشنده های بوفه مراجعه و خریدهای خود را در هر ساعتی انجام دهند. البته بوفه های فعال در خوابگاه پسرانه و دخترانه اغلب ساعاتی را که بوفه باز است روی برگه ای نوشته و آن را در قسمت های مختلف ساختمان خوابگاه و در ورودی بوفه می چسبانند تا ساکنین از ساعات باز بودن بوفه مطلع شده و در ساعات استراحت به اتاق آنان مراجعه نکنند.

خوابگاه

بوفه های فعال در خوابگاه دانشجویی چگونه وسایل ضروری ساکنین را تأمین می کنند؟

افرادی که بوفه را اداره می کنند باید در خرید وسایلی که ساکنین خوابگاه دانشجویی نیاز دارند دقت داشته باشند. وسایل موجود در بوفه باید به گونه ای انتخاب شود که نیازهای دانشجویان و دیگر ساکنین خوابگاه دانشجویی را دربرگیرد. زمانی که ساکنین خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه دانشجویی جهت تأمین مایحتاج روزانه مجبور به مراجعت به خارج از خوابگاه شوند، بوفه به درد ساکنین نمی خورد و کم کم مراجعه و خرید از آن کم می شود. همچنین ارائه مواد غذایی و بهداشتی اگر گران تر از بیرون باشد، در خرید دانشجویان از بوفه ی خوابگاه اثر منفی خواهد داشت. فروش وسایل لاکچری و گران قیمت در بوفه ی خوابگاه دانشجویی فکری هوشمندانه نیست. چون به ندرت پیش می آید که وضعیت مالی ساکنین خوابگاه به اندازه ای خوب باشد که حتی خریدهای روزانه را نیز گران انتخاب کنند. نباید فراموش کرد که بوفه ها برای قشری از جامعه دایر می شود که هرچند می توانند مشتریان ثابت و خوش حسابی باشند، اما چندان پولدار و ولخرج نیستند. همچنین بوفه ها باید وسایلی را عرضه کنند که جزء اولویت ساکنین خوابگاه باشد. مسأله ی دیگر که بسیار اهمیت دارد، خرید روزانه ی مواد پر مصرف است. به عنوان مثال مواد غذایی ضروری مانند نان باید روزانه خریداری شود و نباید آن را برای چند روز خرید کرد. البته خرید وسایل دیگری مانند وسایل آرایشی بهداشتی، مواد شوینده، فست فودها و... طرفداران بسیاری دارد. پس پیشنهاد می شود اگر کسی قصد دایر کردن بوفه در خوابگاه دانشجویی را دارد، به درستی نیازهای ساکنین را بسنجد و بر اساس آن ها وسایل مورد نیاز در بوفه را تهیه کند.

دیدگاه‌ها