مدیریت مهارت ها در خوابگاه دخترانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 81

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانه

نیازهای زندگی مدرن، انسان امروز را درگیر مقوله های جدید و پیچیده ای کرده است. این نیازها منشاء گرفته از پیشرفت های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره است. به عنوان مثال تغییراتی که در زندگی اجتماعی به وقوع پیوسته است، تغییرات وسیعی که ساختار خانواده را متحول ساخته و مهمتر از همه شبکه های پیچیده و گسترده ای که از ارتباطات انسان امروز شکل گرفته است، سبب به وجود آمدن فشارهای روانی بسیاری بر انسان امروز به ویژه قشر جوان شده است. در این میان آن دسته از جوانانی که به دلایل مختلف در خوابگاه دخترانه اقامت دارند، با چالش ها و استرس های بیشتری روبه خواهند شد. اهمیت مدیریت مهارت ها زمانی مشخص می شود که ساکنین خوابگاه و دیگر دانشجویان با استفاده از آن ها در برابر موقعیت های دشوار رفتار صحیح را در پیش بگیرد و به توانمندی روانی و اجتماعی دست یابند.

منظور از مهارت های زندگی مجموعه ‌ای از توانایی‌ ها هستند که یادگیری آن ها قدرت انطباق و رفتارهای صحیح و کارآمد را در بین ساکنین خوابگاه دخترانه تهران و دیگر شهرها افزایش می‌دهند. در چنین شرایطی دانشجویان و دیگر ساکنین خوابگاه قادر هستند بدون آنکه به دیگران نیاز داشته باشند و یا به راه های منفی کشیده شوند، مسئولیت‌های انسانی و اجتماعی خود را در جامعه بپذیرند و با تمام واقعیات، چالش‌ها و مشکلات روزانه زندگی به شکل مفید و مؤثری روبه‌رو شوند. روانشناسان در مطالعات خود تأثیر قابل توجه و مثبت یادگیری مهارت‌های زندگی را در کاهش استفاده از توانمندی ‌های هوشی و ظرفیت های رفتاری تأیید کرده اند.

یادگیری مهارت ها در خوابگاه دخترانه

به جز دانشجویانی که هم زمان با تحصیل مشغول به کار هستند، دیگر دانشجویان وکارمندان ساکن در خوابگاه تهران و سایر شهرها صرف نظر از زمان صرف شده برای خرید، نظافت، کارهای شخصی، پخت و پز یا غذا خوردن و غیره، می توانند به یادگیری مهارت ها و مطالعه نیز بپردازند. وجود دانشجویان و کارمندان هنرمند و با ذوق در خوابگاه ها، پانسیون و اقامتگاه که محیط صمیمی و دوستانه را برای ساکنین فراهم می کند قابل انکار نیست. این افراد با برنامه ریزی صحیح برای زمان آزاد خود می توانند به برپا کردن کلاس های آموزشی برای دوستان و هم اتاقی های خود بپردازند و از این طریق نیز کسب درآمد کنند. در خوابگاه دخترانه، پرداختن به کارهایی مانند آموزش و یادگیری بافتنی، آشپزی، موسیقی و غیره می تواند بسیار جذاب باشد. به طور کلی در تمامی خوابگاه دانشجویی و کارمندی نیز لازم است یادگیری مهارت های استفاده مفید از زمان، بی اهمیت تلقی نشود.

ساکنین خوابگاه و اقامتگاه دانشجویی در تهران اغلب از شهرهای مختلف کنار هم جمع می شوند و این بهترین فرصت برای یادگیری زبان ها و لهجه های دیگر است. همچنین دانشجویان با رشته های مختلف با همدیگر هم اتاقی می شوند که سبب ایجاد یک فرصت برای یادگیری و درک رشته های دیگر دانشگاهی و رد و بدل شدن اطلاعات علمی و اقتصادی مهم است. اجتماع خوابگاه دخترانه و مدت زمان اقامت در آن هرچند هم که کوچک و کوتاه باشد، باز هم می تواند اثرات مثبت بلند مدتی را به دنبال داشته باشد. به ویژه چون دانشجویان و کارمندان جوان بیشترین متقاضیان خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه دانشجویی هستند، هدر دادن زمان بعدها باعث افسوس خوردن خواهد شد. چرا که ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران به راحتی می توانند با امکاناتی که در خوابگاه در اختیار دارند طیف وسیعی از مهارت ها را در خود پرورش داده که در زندگی آینده آنها استفاده های بسیاری داشته باشند. 

 

بخشی از اهداف مهارت‌های زندگی در خوابگاه دخترانه به عبارت زیر هستند:

1. تقویت کردن روحیه مشارکت و همکاری در فرد؛

2. تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی؛

3. تقــــویت روحیــه همـــزیستی ‌مسالمت‌آمیز؛

4. ارتقای سازگاری فرد با خودش، دیگران و محیط زندگیش؛

5. تقویت روحیه عادت پذیری به شرایط جمعی مورد نیاز برای محیط کاری؛

6. تاب آوری و افزایش صبر و بردباری افراد؛

هر یک از این مهارت ها به تنهایی می توانند زندگی افراد را در حال و آینده برای ساکنین خوابگاه دخترانه تحت تاثیر قرار دهند. این کار کمک می کند ساکنین خوابگاه دخترانه بتوانند شرایط زندگی جمعی در خوابگاه را تحمل کرده و حتی از آن در جهت دستیابی به اهداف مطلوب خود بهره ببرند. در خوابگاه دخترانه تهران علاوه بر مهارت های اساسی زندگی، مهارت های شغلی خاصی نیز آموخته می شوند که در آینده افراد کمک بسیاری به درآمدزایی آنها دارد. 

دیدگاه‌ها