انواع خوابگاه دانشجویی

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 277

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانهخوابگاه پسرانه

خوابگاه نوعی مکان اقامتی است که معمولاً برای اقامت گروه بزرگی از افراد مرتبط با هم صنف طراحی می شود. خوابگاه ها در دانشگاه ها، کالج ها، مدرسه های شبانه روزی رواج بیشتری دارند. خوابگاه دانشجویی با مدیریت دانشگاه و برای اسکان دانشجویان، کار می کند. دانشجویان متقاضی سکونت در خوابگاه، در طول تحصیل به صورت فردی یا گروهی، تمام یا بخشی از دوران تحصیلی خویش را در خوابگاه می گذرانند. خوابگاه های دانشجویی برای اقامت دانشجویان در در پردیس دانشگاه یا در بیرون از محیط دانشگاه طراحی و ساخته می شوند. اتاق های خوابگاه در تهران میتواند انفرادی یا گروهی باشد. موضوعی که در حین انتخاب رشته برای داوطلبان مورد سوال قرار می گیرد، شرایط اخذ خوابگاه دانشگاه برای انواع دوره ها مثل روزانه، شبانه (نوبت دوم)، غیرانتفاعی، آزاد و پردیس های خودگردان هستند.

 

 

انواع خوابگاه دانشجویی

خوابگاه دانشجویی اقامتگاهی ویژه دانشجویان است که در دانشگاه های گوناگون برای اسکان دانشجویان غیربومی کاربرد دارد. خوابگاه ها به سه گروه تقسیم میشوند:

۱. خوابگاه دولتی:

دانشگاه های دولتی خوابگاه دخترانه و پسرانه دولتی دارند که با هزینه بسیار کم در اختیار دانشجویان قرار میدهند، ولی گاهی ظرفیت این خوابگاه دانشجویی جوابگوی تعداد پذیرفته شدگان نیست در نتیجه دانشگاه تعدادی خوابگاه خودگردان را تحت نظر بخش امور دانشجویی و خوابگاه دانشگاه ایجاد می کند.

۲. خوابگاه خودگردان:

خوابگاه پسرانه و دخترانه خودگردان، خوابگاه هایی هستند که میتوانند که به وسیله شخص یا اشخاصی به صورت خصوصی اداره شود و با طی یک تفاهم نامه ای که با دانشگاه بخصوص دارد همکاری می نماید البته این را هم در نظر داشته باشید که دانشگاه تنها تا جایی که اختیارات قانونی داشته باشد میتواند بر روی عملکرد این خوابگاه ها نظارت داشته باشد به عنوان نمونه دانشگاه نمی تواند بر نحوه اداره و حتی امکانات حوابگاه های خودگردان اظهار نظر و یا دخالتی داشته باشد. بر همین مبنا خیلی از افرادی که در این خوابگاه دانشجویی زندگی می کنند همیشه این اعتراض را نسبت به این خوابگاه ها دارند که امکاناتی که خوابگاه دارد در ازای هزینه ای که می گیرد بسیار کم است و هیچ ارگانی نیست که بر عملکرد انها نظاره گری داشته باشند.

۳. خوابگاه غیردولتی (پانسیون):

اکنون در سراسر شهر تهران مکانهایی به اسم پانسیون رواج یافته است که خدمات خود را به قشر شهرنشین ارائه می کند: پانسیون ها در جهان عمر طولانی دارند و در کشورهای دیگر به نام هاستل و نام های دیگر معروفند ولی وجود و رشد این مکان ها در تهران علاوه بر مسأله مسکن به استعاره ای از زندگی شهرنشینی بدل شده است. در هر کلانشهری نسبت بین روابط کار و امر تولید و تولید کننده مدام پدیده تازه ای را بوجود می آورد از این جهت وجود خوابگاه غیردولتی میتواند پاسخی به احتیاج انسان شهرنشین و پایتخت نشین باشد. این پانسیون ها برای ورودشان مقرراتی دارند. مقرراتی که آن ها ملزم به اجرای آن هستند.

 

 

مزایای خوابگاه دانشجویی

نام خوابگاه دانشجویی اگر چه برای اکثر افراد آشناست ولی احتمالا فقط افرادی که در خوابگاه زندگی می کنند، بدانند که زندگی در خوابگاه واقعا چه مفهومی دارد. زندگی در خوابگاه یا خانه دانشجویی تفاوت های زیادی با زندگی در خانه پدر و مادر دارد ولی نمی توان گفت که تمام این تفاوت ها خوبند یا بد. در واقع زندگی خوابگاهی هم مانند تمام چیزهای دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه به تعدادی از مزایای خوابگاه دانشجویی اشاره می کنیم.

استقلال:

مهم ترین جذابیت زندگی در خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان رسیدن به استقلال است. استقلالی که شاید به دست آوردن آن در خانه به این سادگی ها نباشد. در خوابگاه دانشگاه، آزادی عمل دانشجوها بیش از خانه پدر و مادرشان است. البته این آزادی آنقدرها که تصور می شود عجیب و غریب و زیاد نیست که آسیب زا باشد اما استقلال همانقدر که لذتبخش و شورانگیز است سختی های خاص خودش را هم دارد. زندگی خوابگاهی به این معناست که مسئولیت زندگی فعلی شما به عهده خودتان است.

تفریح:

در خوابگاه دانشجویی تقریباً همیشه امکان تفریح وجود دارد. حتی در صورتیکه در اتاق خودتان و با هم اتاقی هایتان نتوانید اوقات خوشی را سر کنید، میتوانید سری به اتاق های بغل بزنید. همیشه برخی از ساکنان خوابگاه دانشگاه در حال بازی کردن، فیلم دیدن یا حتی گردش های بیرونی و گروهی هستند که شما میتوانید هر موقع که خواستید به آنها بپیوندید.

رفاقت های صمیمی:

دوستی های خوابگاه دانشجویی احتمالا عمیق ترین و ماندگارترین دوستی ها باشند. در خوابگاه دانشگاه شما این فرصت را دارید که با افرادی از کل کشور با فرهنگ ها، سن و سال و روحیات متفاوت دوست باشید.

دیدگاه‌ها