اجاره بها یا رهن در خوابگاه دخترانه در تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 105

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانه

متقاضیان اصلی خوابگاه دخترانه در تهران و دیگر شهرها قشر دانشجو و یا شاغلینی هستند که تازه یک کار را شروع کرده اند. مساله هزینه اقامت و مبلغ رهن یا ودیعه، مشکل اصلی در انتخاب مسکن مناسب برای متقاضیان است. شاید برای دانشجوها یا شاغلینی که از نظر مالی در وضعیت بهتری قرار دارند، امکانات و رفاه موجود در خوابگاه دخترانه، مسأله مهمتری باشد. اما برای بیشتر افراد که مجبور هستند برای تأمین ودیعه و اجاره از خانواده پول بیشتری بگیرند یا به ساعات اضافه کاری خود بیفزایند، این مسأله چندان بی اهمیت نیست. بیشتر خوابگاه ها و پانسیون ها برای جذب بهتر و بیشتر مشتری، گزینه ودیعه را حذف کرده اند، اما در عین حال به مقدار اجاره بهای خوابگاه دخترانه در تهران و سایر شهرها اضافه کرده اند.

خوابگاه دخترانه در تهران

ودیعه یا پول پیش مبلغ معینی است که توسط متقاضیان خوابگاه دخترانه، به صورت قرض الحسنه به مالک یا مسئولین خوابگاه و پانسیون داران، تحویل داده می شود. این مبلغ در ابتدای معامله پرداخت می شود و تا پایان موعد مقرر و تخلیه خوابگاه دخترانه در تهران، نزد مسئولین خوابگاه و پانسیون باقی می ماند و پس از اتمام مدت تعین شده، به افرادی که قصد ترک خوابگاه یا پانسیون را دارند، پس داده می شود. اما پس گرفتن مبلغ ودیعه یا رهن، همیشه به این سادگی نیست. گاهی با توجه به خساراتی که توسط یک فرد یا افراد ساکن در یک اتاق به وسایل و در و دیوار اتاق ها وارد می شود، از مبلغ اصلی ودیعه کسر و مابقی به فرد پس داده می شود.

متأسفانه امروزه بحث ودیعه گرفتن در خوابگاه تهران و دیگر شهرها که به طور غیرقانونی فعالیت می کنند و مبلغ بالایی از متقاضیان می گیرند، به یک کلاهبرداری تبدیل شده است. گرچه این سخن در مورد همه صدق نمی کند، اما پس ندادن ودیعه توسط مالکان و مسئولین خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی به بهانه های مختلف، مشکلات متعددی را به وجود آورده است. برخلاف اجاره بها که با توجه به تعداد تخت ها و ظرفیت اتاق ها تعیین می شود، ودیعه برای همه اتاق ها ثابت است و به طور معمول از ۱۵۰ هزار تومان شروع می شود و بسته به موقعیت و امکانات رفاهی و کیفیت خوابگاه و پانسیون ها تعیین می شود، به طوری که در اقامتگاه های شمال و مرکز شهر تهران، این مبلغ افزایش می یابد.

خوابگاه دخترانه در تهران

تبدیل شدن رهن به اجاره، تنها مختص مسکن نیست، به وضوح مشاهده می شود که این فرمول به خوابگاه و پانسیون ها نیز راه پیدا کرده است و برای متقاضیانی که پول کافی برای پرداختن به عنوان ودیعه ندارند، یک مزیت تلقی می شود. البته عکس این قضیه نیز وجود دارد، به این معنی که با حساب و کتاب معینی، متقاضیان به جای پرداختن اجاره بها، ودیعه بیشتری پرداخت می کنند. در برخی از خوابگاه دخترانه در تهران و سایر شهرها که مسئولین و مالکان به گرفتن ودیعه رغبت نشان می دهند، متقاضیان می توانند اجاره بها را که به صورت ماهیانه پرداخت می شود، با تقسیم کردن بر مبلغ مشخصی به رهن تبدیل کنند. متقاضیان، در خوابگاه که به دانشجویان و کارمندان اجاره داده می شود، با ارائه مدرک شناسایی معتبر و مبلغ ودیعه تعیین شده، می توانند بدون هیچ مشکل دیگری در خوابگاه دخترانه تهران اقامت داشته باشند.

خوابگاه دخترانه در تهران

ترجیح اجاره بها یا رهن در خوابگاه دخترانه در تهران

اینکه تصمیم گیری شود که آیا در نظر گرفتن اجاره بها برای گذران زندگی ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی بهتر از رهن خوابگاه است یا نه، به شرایط و موقعیت زندگی ساکنین بستگی دارد. برای آن دسته از ساکنین خوابگاه که شاغل بوده و استقلال مالی دارند، ممکن است انتخاب در بین این دو گزینه کار چندان سختی نبوده و آنها بنا به درآمد خود بتوانند به راحتی یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند. اما برای آن گروه از ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران که استقلال مالی ندارند و ملزم به تامین مخارج شخصی خود از طرف خانواده و سرپرستیم خود می باشند، تامین هر یک از این مبالغ ممکن است چالش های متعددی را به همراه داشته باشد. به همنی سبب است که برای این گروه از ساکنین خوابگاه دخترانه تهران انتخاب خوابگاه هایی که حق انتخاب بین این دو گزینه را برای آنها لحاظ می کنند، در اولویت می باشند. 

دیدگاه‌ها