تعارف کردن در پانسیون پسرانه را کنار بگذارید

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 120

دسته‌بندی:

پانسیون پسرانه

در کشور ما از گذشته­ های دور فرهنگ رودربایستی وجود داشته و نسل به نسل از اجداد گذشته به فرزندانمان منتقل شده است. تقریبا این نوع رفتار ویژه در بین هیچ ملتی در جهان – بجز ما ایرانیان – وجود ندارد. حاصل این روش تربیتی تعامل اجتماعی ضعیف فرزندان خواهد بود که توانایی نه گفتن را ندارند و در بعضی مواقع از خواست خود می­‌گذرند و علی رغم میل درونی خود به خواسته دیگران پاسخ می‌­دهند. این موضوع در محیط پانسیون و خوابگاه بیشتر اهمیت پیدا می کند. گاهی رفتارهایی در اثر تکرار در محیط پانسیون تبدیل به یک عادت و یا وظیفه میشوند ، به عبارتی ديگر امکان دارد در ابتدا قبول شرایطی بعنوان یک لطف در نظر گرفته شود ولی بعد از چند وقتی قبول نکردن منجر به بحث و ناراحتی در بین هم اتاقی ها می شود. ولی در مواردی ديگر به عنوان مثال با قبول کردن مسئولیت های هم اتاقی تان با تعریف و تمجید رو به رو شده اید، به اینصورت یاد میگیرید که برای دریافت تائید و پذیرش در جمع دوستان و هم اتاقی هایتان تنها کافی است که آنها را مهمتر از خویش بدانید و هر دفعه که از شما چیزی خواستند آنرا برآورده کنید. اینگونه می شود که مطیع بودن روشی برای جلب نظرات مثبت هم اتاقی هایتان می شود.

 

 

به نظر می‌رسد همین که شما در موقعیت‌هایی در پانسیون پسرانه گیر بیفتید که میلی به انجامشان ندارید، به معنای این است که رودربایستی دارید! مثلاًوقتی خود را ملزم کرده‌اید که به جای هم اتاقی تان اتاق را تمییز کنیدوقتی مجبور شده‌اید علیرغم میل باطنی‌تان  اجازه استفاده از وسایل شخصی تان را به دوستتان در پانسیون  بدهیدوقتی خودتان کار مهمی دارید اما به دوستتان برای انجام  پروژه اش کمک میکنیدرودربایستی به میزان بسیار کم، نه تنها بد نیست بلکه برای اهمیت دادن به خواسته‌های عزیزان و اطرافیانمان لازم هم هست. اما مقدار زیاد ان، می‌تواند به روح و روان ما آسیب بزند. برخی از مضرات داشتن رودربایستی :

با داشتن رودربایستی، احساس ناامیدی و نداشتن شهامت خواهید کرد و نسبت به خودتان احساس بدی خواهید داشت.دچار استرس و فرسودگی می‌شوید. تضور کنید دائماً در حال برآورده کردن نیازهای هم اتاقی ها و دوستانتان باشید؛ بدون شک بعد از مدتی خسته و فرسوده می‌شویدموردسواستفاده قرار می‌گیرید! اگر سایر ساکنین خوابگاه پسرانه بفهمند که شما هرچه می‌گویند گوش می‌دهید، طبیعتاً برای سواستفاده از شما برنامه‌ریزی خواهند کرد و به این ترتیبف احتمال سواستفاده از خود را بالا خواهید برداز روابط خود با هم اتاقی هایتان و سایر ساکنین پانسیون لذت نخواهید برد. وقتی رودربایستی در میان باشید، کارها را با قلبتان و با میل درونی‌تان انجام نمی دهید و در نتیجه لذت کافی از روابط خود نخواهید برد.

 

راه کارهایی برای مقابله با تعارفی بودن 

 

دوستی در پانسیون پسرانه را با اطاعت اشتباه نگیرید

بسياري از مواقع افرادی که با آنها هم اتاق هستید فکر می کنند که دوستی یا رفاقت به معنای مطیع شدن صرف در برابر آنها است. این مسأله به ویژه در خصوص نوجوانان بسیار صدق می کند چراکه آنها به پذیرفته شدن در گروه دوستان به ویژه در محیط خوابگاه و اقامتگاه پسرانه نیاز بسياري دارند. در این شرایط لازم است بدانید که حتی چنانچه در جمع هم اتاقی هایتان  پذیرفته نشوید فرصت های شما بطور کل از بین نمی روند و شما میتوانید به دنبال رفاقت با گروه دیگری از ساکنین پانسیون باشید که در آن حس ازادی بیشتری نموده و نیاز به پاگذاشتن روی خواسته های خود نداشته باشید.

 

تنها شنونده نباشید چیزی بخواهید

هم اتاقیتان از شما می خواهد که برای انجام کارهای شخصی اش به او کمک کنید. شما هم دوست دارید که به وی کمک کنید ولی نمی توانید تمام روز از کارتان بزنید و به او کمک کنید. پاسخ نه و اری به دردتان نمی خورد. در پاسخ میتوانید پیشنهاد خودتان را مطرح کنید. خيلي روراست به هم اتاقی تان می گویید که من خیلی دوست دارم به تو کمک کنم، ولی حقیقتا گرفتار هستم. ولی می توانم یکی دو ساعت بهت کمک کنم. پس ديگر وظیفه ای ندارید، ضمن این که شیوه پیشنهاد متقابل صرفا نوعی آگاه کردن است که می گویید این کاری است که میتوانید برای هم اتاقیتان  انجام دهید و اگر این برایش موثر نیست، خودش پاسخ « نه» را می گیرد.

 

چنانچه مایل به انجام کاری نیستیم آنرا قبول نکنیم

قبول کردن و پذیرفتن مسوولیت هم اتاقی هایمان  به عهده ما نیست. باید بدانیم بهتر است پیش از قبول هر عملی همه شرایط خود و کارهایی که در الویت زندگی مان قرار دارند را بررسی کنیم و بعد از آن بدون رودربایستی، کاری را که مایل به انجامش هستیم را یا انجام دهیم و یا انجام ندهیم.

دیدگاه‌ها