چگونه از قضاوت دیگران در پانسیون دخترانه تهران در امان بمانیم؟

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۲/۱۲/۱۵

تعداد بازدید:‌ 97

دسته‌بندی:

پانسیون دخترانه

همان گونه که در مقاله پیشین وبلاگ خواب اینجا به آن اشاره کردیم، یکی از معضلاتی که ساکنین پانسیون دخترانه تهران و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی با آن روبرو هستند، مشکل قضاوت شدن از سوی دیگران است. قضاوت کردن دیگران چه در پانسیون دخترانه تهران و چه در هر مکان دیگری می تواند موجب بر هم خوردن آرامش افراد گردد. هیچ کسی دوست ندارد که مدام از سوی دیگران قضاوت شده و تمام کارها و اعمال وی مورد قضاوت قرار گیرد. اما در مکان هایی نظیر پانسیون دخترانه تهران این مشکل وجود دارد. چرا که افراد در اینگونه مکان ها به صورت جمعی و گروهی زندگی کرده و هر حرکت آنها به شدت زیر زره بین دیگران قرار دارد. این قضاوت شدن ها زمانی آزار دهنده می شود که فرد تقاضای هیچ اظهار نظری از طرف دیگران نکرده باشد. کاهی فردی ممکن است از روی دوستی و صمیمت از دیگران بخواهد که یکی از کارها یا رفتارهای وی را قضاوت کرده و نظر خود را درباره آن بگویند. حتی در چنین شرایطی نیز قضاوت کردن دیگران با لحنی تند و متخاصمانه کار درستی نمی باشد. اکنون در نظر بگیرید که فردی هیچ تمایلی به شنیدن اظهار نظر های شخصی نداشته باشد. در چنین حالتی قضاوت شدن از سوی دیگران برای وی می تواند به شدت ناراحت کننده بوده و دوستی ها را از بین ببرد. در هر صورت هرگونه اظهار نظری در مورد دیگران مادامی که موجب ناراحتی آنها گردد کار صحیحی نبوده و ممکن است فرد قضاوت شده را بر علیه فرد قضاوت گر نماید.

قضاوت شدن در پانسیون دخترانه در تهران امری رایج است. برخی از افراد این حق را بری خود قائل هستند که به راحتی دیگران را قضاوت کرده و در مورد امور شخصی آنها اظهار نظر نمایند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که هر فردی صرف نظر از نوع ارتباطی که با ما دارد کارهای شخصیش به خود او مرتبط می باشند و مادامی که با آن کارهای موجبات آزار و اذیت ما را فراهم نکند ما هیچ گونه حقی برای قضاوت کردن وی نداریم. در پانسیون دخترانه افرادی که در یک اتاق زندگی می کنند معمولا پس از مدت زمان کوتاهی به دوستان خوبی برای یکدیگر تبدیل می شوند. بنابراین چه خوب است که افراد با قائل نشدن حق اظهار نظر در مورد امور شخصی آنها به خود، این دوستی ها را از بین نبرند. در پانسیون دخترانه در تهران هر فردی این حق را دارد که به دیگران اجازه بدهد وی را قضاوت کنند با ابنکه این حق را برای آنها قائل نباشد. یک فرد در صورتی که یک کار شخصی را انجام داده و حتی اگر با تمام وجود مطمئن باشیم کار به ضرر اوست این حق را نداریم که وی را قضاوت کنیم. چرا که افراد بالغ این توانایی را دارند که در مورد عواقب کارهای خود فکر کرده و حتی گاهی عواقب خطرناک و نه چندان خوشایند آنها را بپذیرند. بنابراین در جمع افراد بالغ قضاوت کردن دیگران امری ناپسند و نکوهیده می باشد.

در امان ماندن از قضاوت دیگران در پانسیون دخترانه تهران با چند راهکار ساده

قبل از هر چیزی باید بدانیم که در غالب اوقات این خود ما هستیم که به دیگران این اجازه را می دهیم که ما را قضاوت کنند. شاید این حرف در ابتدا موجب تعجب شما گردد. اما باید بدانید که بسیاری از افراد قضاوت گر در ابتدای کار رفتار دیگران را مورد سنجش قرار داده و اگر تصور کنند که دیگران به هر شکلی اجازه لازم را برای آنها صادر می کنند، دست به قضاوت می زنند. بنابراین هر فردی در پانسیون دخترانه تهران و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی باید به کسانی اجازه صمیمی شدن با خود را بدهند که آنها را قضاوت نمی کنند. یک فرد قضاوت گر در پانسیون دخترانه در تهران و هر مکان و موقعیت دیگری هرگز نمی تواند فرد مناسبی برای دوستی باشد. در قدم دوم باید نسبت به قضاوت های دیگران واکنش قاطع نشان داد. به این معنی که زمانی که فردی در پانسیون دخترانه قضاوت می شود باید به صورت قاطع به فرد قضاوت گر بفهماند که از این رفتار او به هیچ وجه خوشش نمی آید و در صورت ادامه دادن به این رفتار، ارتباطش را با وی قطع خواهد کرد.

دیدگاه‌ها