نظافت پانسیون دخترانه بر عهده چه کسی است؟

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۳/۲/۲۷

تعداد بازدید:‌ 148

دسته‌بندی:

پانسیون دخترانه

گاهی در موقعیت های مختلف زندگی ما با سوال هایی روبرو می شویم که شاید در ظاهر سوالات ساده ای باشند اما واقعیت این است که تاثیر بسزایی در روند زندگی ما دارند. یکی از این سوال ها که برای ساکنین پانسیون دخترانه و هر نوع پانسیون دانشجویی و کارمندی دیگری مطرح می شود، مساله نظافت کردن و انجام این کار می باشد. در واقع برای کسانی که نخسین بار در پانسیون دخترانه در تهران و سایر شهرها ساکن می شوند بدون شک در ابتدا این سوال مطرح می شود. پانسیون دخترانه مانند سایر پانسیون های کارمندی و دانشجویی یک مکان زندگی جمعی و گروهی می باشد. به همین دلیل مساله نظافت در اینگونه مکان ها همواره یک دغدغه اصلی و مهم است. این دغدغه از نقطه نظرات مختلف مطرح می باشد. اولا که در مکانی نظیر پانسیون دخترانه که جمعیت نسبتا زیادی در مقایسه با منازل شخصی در واحد سطح زندگی می کنند، عدم رعایت بهداشت محیطی می تواند با سرعت بالایی بیماری های مختلف را در بین ساکنین را منتشر کند. به همین دلیل نظافت کردن به صورت مکرر و با نظم خاص می تواند از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کند. یکی دیگر از دلایل دغدغه بودن بحث نظافت در پانسیون دخترانه تهران و سایر شهرها، مساله کمبود فضای شخصی منصوب به هر فرد می باشد. به این معنی که در پانسیون دخترانه فضایی که به یک شخص خاصی تعلق داشته باشد معمولا خیلی کم و محدود است. به همین دلیل افراد وظیفه خود نمی دانند که سایر فضا ها را نظافت کنند. چرا که قسمت اعظمی از فضای موجود در یک پانسیون دخترانه در تهران فضایی عمومی و همگانی می باشد. 

پانسیون دخترانه

چه قسمت هایی از پانسیون دخترانه به نظافت روزانه نیاز دارند؟

نظافت کردن بخش هایی از پانسیون دخترانه خود مساله ای دیگر است که در زمینه نظافت پانسیون دخترانه مطرح می شود. بخش های مختلفی از پانسیون دخترانه در تهران نیاز دارند که به صورت روزانه و مکررا نظافت شوند. بخش هایی نظیر سرویس های بهداشتی، حمام ها، آشپزخانه و راهرو ها قسمت هایی هستند که به دلیل پر تردد بودن به صورت مکرر کثیف شده و باید در نهایت دقت و توجه تمیز شوند. از آنجایی که این بخش ها، فضاهای عمومی پانسیون به شمار می آیند بنابراین هیچ یک از ساکنین پانسیون دخترانه موظف نیستند که نظافت آن را انجام دهند. نظافت این بخش ها در پانسیون دخترانه تهران عموما بر عهده نیروی خدماتی پانسیون می باشد. نیروهای خدماتی پانسیون ها و خوابگاه ها افرادی هستند که معمولا یا از طرف مسئولین خوابگاه برای این کار استخدام می شوند و یا اینکه به صورت پیمانکاری مسئولیت نظافت پانسیون را بر عهده می گیرند. این افراد معمولا قسمت های نامبرده را یا به صورت روزانه و یا نهایتا به صورت یک روز در میان نظافت کرده و به امور آن رسیدگی می کنند. همانگونه که گفته شد به دلیل حجم بالای تردد به دلیل جمعیت بالای پانسیون نیاز به نظافت و تمیز کردن بخش های مختلف شدیدا احساس می شود. همین مساله موجب می گردد که به نیروی خدماتی خبره و مسئولیت پذیر در پانسیون دخترانه نیاز باشد. 

پانسیون دخترانه

بخش هایی از پانسیون دخترانه که توسط ساکنین نظافت می شود

در پانسیون دخترانه تهران و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی معمولا نظافت بخش هایی نیز بر عهده خود ساکنین است. این مساله معمولا به اتاق های پانسیون محدود می شود. به این معنی که در یک پانسیون دانشجویی و یا پانسیون دخترانه کارمندی، اتاق ها معمولا توسط خود ساکنین نظافت شده و هیچ نیروی خدماتی برای این کار در نظر گرفته نمی شود. نظافت کردن اتاق ها توسط خود ساکنین امری کاملا طبیعی در یک پانسیون می باشد. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد. در وهله اول بسیاری از ساکنین پانسیون دخترانه اذعان می کنند که فضای درون اتاق فضایی شخصی و خصوصی بوده و تمایل ندارند فرد غریبه ای برای نظافت به آن وارد شود. از طرفی دیگر مسئولین پانسیون نیز در همان ابتدای کار خود را موظف به این کار نمی بینند در نتیجه لزومی نمی بینند که برای این کار هزینه کنند. از طرفی دیگر نظافت اتاق ها در پانسیون دخترانه معمولا به صورت مشترک توسط ساکنین اتاق صورت می گیرد و برای انجام این کار برنامه ریزی دقیق صورت می گیرد. 

دیدگاه‌ها