مهربانی در پانسیون دخترانه همیشه جواب می دهد!

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۲/۱۲/۲۸

تعداد بازدید:‌ 101

دسته‌بندی:

پانسیون دخترانه

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که با هر کسی باید مثل خودش برخورد کرد. یعنی اگر فردی با شما بد رفتاری می کند و یا ناسزا می گوید باید دقیقا با همین شیوه با وی رفتار کرد. این در حالیست که این مساله با تمامی مبادی اخلاق منافات دارد. در اصول اخلاقی گفته می شود که فرد اخلاق مدار باید در تمامی شرایط به اصولی اخلاقی خود پایبند بوده و اجازه ندهد این اصول زیر پا گذاشته شوند. در پانسیون دخترانه و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی نیز گاهی ساکنین با این مساله به مشکل می خورند. در مکان هایی نظیر پانسیون دخترانه تهران نظیر هر موقعیت دیگری فرد ممکن است با افراد مختلفی روبرو شود. دور از انتظار نیست اگر در بین این افراد کسانی حضور داشته باشند که به کلی اصول اخلاقی را زیر پا گذاشته و با دیگران بد رفتاری می کنند. اینکه ما چگونه با چنین افرادی برخورد کنیم گاهی ممکن است به چالش بزرگی در زندگی ما تبدیل شود. در پانسیون دخترانه ساکنین نسبت فامیلی با یکدیگر ندارند و صرفا به دلیل شرایط مشترکی که در آن قرار گرفته اند با یکدیگر مرتبط می شوند. بنابراین نباید از دیگران انتظار داشت هرگونه رفتاری از ما را تحمل کرده و آن را نادیده بگیرند. اما گاهی نیز ممکن است برخی از ساکنین این مسائل را نادیده گرفته و همان توقعی که از خانواده خود دارند در مورد سایر ساکنین پانسیون دخترانه نیز داشته باشند. اینکه در چنین شرایطی رفتار و برخورد ما چگونه باید باشد به خصوصیات اخلاقی ما بر می گردد. این در حالیست که بسیاری از متخصصین علوم اجتماعی و ارتباطی بر این باورند که مهربان بودن و مهربانی کردن در هر شرایطی حتی با افراد بد قلق ساکن در پانسیون دخترانه در تهران جواب می دهد.

بدون شک نمی توان این نکته را کتمان کرد که بسیاری از انسان ها با مهربانی میانه خوبی نداشته و به خوبی آن را درک نمی کنند. به این معنی که ممکن است آنها از مهربانی ما برداشت اشتباهی کرده و در پی سو استفاده از ما بر آیند. اما نمی توان پیش فرض خود را هم همیشه بر این نکته استوار کرد که نباید مهربانی کرد تا دیگران از آن سو استفاده نکنند. پیش از هر چیز باید بدانیم که شخصی کردن برخی از رفتارهای دیگران کار درستی نیست. به طور مثال اگر ما در پانسیون دخترانه با فردی شلخته هم اتاقی هستیم و مدام از این بابت به وی تذکر می دهیم و او رعایت نمی کند، این مساله به معنی مشکل داشتن این فرد با ما نمی باشد. بلکه ممکن است چنین فردی اصولا با نظم داشتن و منظم بودن غریبه بوده و به همین دلیل نتواند خواسته ما را برآورده کند. از طرفی دیگر لازم است گاهی چاشنی مهربانی را به صحبت های خود بیفزاییم. گاهی ممکن است ما کاملا دوستانه و خیر خواهانه مساله ای را با فردی در پانسیون دخترانه تهران مطرح کنیم اما نحوه بیان و لحن ما به اندازه ای مناسب نباشد که بر وی اثر مثبتی بگذارد. در چنین شرایطی است که مهربانی می تواند به کمک ما آمده و دیگران را در برابر خواسته های ما در پانسیون دخترانه منعطف کند.

چرا باید در پانسیون دخترانه مهربان باشیم؟

انسان ها در مسائل مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند. این مساله در مورد مشکلاتی که با آنها برخورد می کنند نیز صدق می کند. هیچ دو نفری را در دنیا نمی توان یافت که مشکلات و مسائل دقیقا مشابهی داشته باشند. هر فردی با فرد دیگر متفاوت بوده و روزانه ممکن است بر سر مسائل مختلف و متفاوتی با زندگی در جدل باشد. بنابراین مهربان بودن در پانسیون دخترانه در تهران و هر مکان دیگری به ما این امکان را می دهد که بدون قضاوت کردن دیگران به حال و هوای آنها احترام گذاشته و با داشتن رفتاری مناسب باری از روی دوش آنها برداریم. بدون شک در دنیای امروزی که انسان های با مسائل و مشکلات مختلفی روبرو هستند، بد کردن حال دیگران و اذیت کردن آنها کار سختی نمی باشد. این در حالیست که مهربانی کردن و بهتر کردن حال و هوای انسان های امروزی یک هنر باارزش است که ممکن است هر کسی قادر به پیاده کردن آن نباشد. مهربان بودن در پانسیون دخترانه علاوه بر اینکه به نفع دیگران است به خود فرد هم کمک می کند حال بهتری داشته باشد و شب که سرش را روی بالش می گذارد نگران این مساله نباشد که امروز دل چند نفر را شکسته است.

دیدگاه‌ها