چگونه سرزندگی خود را در خوابگاه تهران حفظ کنیم؟

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۳/۲/۵

تعداد بازدید:‌ 96

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

انسان ها دارای حالات و روحیات مختلفی هستند که در موقعیت های گوناگون آنها را تجربه می کنند. گاهی شاد یا غمگین هستند و گاهی دیگر ممکن است آرام یا عصبانی باشند. بهرحال هر یک از این احساسات به انسان رنگ و بوی انسان بودن می دهند. این در حالیست که همین احساسات گاهی می توانند یک انسان را تا قهقهرا نیستی فرو ببرند. اما هستند تجربیات و احساساتی که انسان را به راستی از روی زمین بلند کرده و از زندگی و حیات وی یک تجربه خوشایند پدید می آورند. یکی از این احساسات، احساس سرزندگی می باشد. سرزندگی نه در تعبیر عامیانه که به معنی همیشه سرخوش بودن بلکه در حقیقت به معنی از دست ندادن امید به زندگی می باشد. حتی اگر بخواهیم اصلل لغت “سرزندگی” را تجزیه کنیم به دو بخش “سر” و “زندگی” تبدیل می شود که در نگاه اول همان معنای در سر داشتن زندگی و یا همواره فکر زندگی را در سر داشتن معنا شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سرزندگی در واقع به احساساتی در انسان اشاره دارد که میل به زندگی و زندگی کردن را در فرد بر می انگیزد. توجه به این مساله در خوابگاه تهران و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی یکی از ضروریات است. چرا که ساکنین خوابگاه در تهران و هر خوابگاه دیگری در سایر شهرها به شدت در معرض از دست دادن معنای زندگی هستند. در واقع معنای زندگی در بین هاله ای از مشکلات به شکلی برای آنها محو می شود که گاهی به شدت نیازمند یک تلنگر بوده تا دوباره به زندگی باز گردند. سرزندگی در خوابگاه تهران مصداق دقیق این تلنگر است. افرادی که در زندگی خود احساس سرزندگی را تجربه می کنند در مواجهه با ناملایمات زندگی به جای زیر سوال بردن اصل زندگی مشکلی که موجب کمرنگ شدن شوق زندگی شده است را پیگیری و برطرف می کنند. 

خوابگاه تهران

خوابگاه در تهران بیش از آنکه محلی برای زندگی و آسایش ساکنین باشد می تواند به محلی برای تحلیل رفتن توان روانی افراد تبدیل گردد. در خوابگاه در تهران و به طور کلی هر نوع اقامتگاهی که ماهیتی نظیر خوابگاه دارد، افراد به شدت در معرض باختن معنای زندگی هستند. در چنین مکان هایی گاهی به دلایلی غیر منطقی و در بسیاری از موارد نیز به دلایلی کاملا منطقی افراد دچار ناامیدی عمیق در زندگی می گردد. همین مساله سرزندگی را از آنها سلب کرده و به شدت مانع از لذت بردن آنها از زندگی می شود. این در حالیست که حفظ سرزندگی برای یک فرد مخصوصا در سن جوانی یکی از مهمترین فاکتورها برای ادامه زندگی وی می باشد. مخصوصا اگر این فرد به دلایلی از خانواده خود دور شده باشد و خوابگاه در تهران را برای زندگی انتخاب کرده باشد. 

خوابگاه تهران

راهکارهایی برای حفظ سرزندگی در خوابگاه تهران

بر کسی پوشیده نیست که حفظ سرزندگی در دوره های مختلفی از زندگی افراد می تواند آنها را در راه رسیدن به اهداف مختلف یاری دهد. بر همین اساس به چندین راهکار اساسی برای حفظ سرزندگی در خوابگاه تهران اشاره می شود. 

  1. همواره مشکلات زندگی خود را بشناسید. بدون شناخت مشکلات زندگی چه در خوابگاه تهران و چه در هر موقعیت دگری نمی توانید ظرفیت روانی لازم را به آنها اختصاص دهید. 
  2. مسائل مختلف زندگی را در خوابگاه از یکدیگر تفکیک کنید. اگر در بخش کاری یا تحصیلی خود با مشکلی مواجه هستید لازم نیست تمام آن را به همهه بخش ها دیگر زندگی خود منتقل کنید. 
  3. برای اوقات فراغت خود سرگرمی های مفرح و مطابق با میل و ترجیح خود تدارک ببینید. بدون داشتن تفریح و سرگرمی انسان با هر طرفیت روانی به راحتی سرزندگی خود را از دست می دهد. 
  4. در مواجهه با مشکلات احتمالی دوستی داشته باشید که بتوانید هم در حل مشکلات و هم در همدردی کردن بر روی وی حساب کنید. 
  5. داشتن حس سرزندگی به معنی همیشه خوش بودن نیست بنابراین راه های نادرست و زیان آور را برای حفظ سرزندگی خود انتخاب نکنید. 
  6. لازم نیست به هر مساله ای در زندگی مخصوصا در زمان اقامت در خوابگاه تهران واکنش نشان دهید. برخی مسائل و حتی حرف ها را فقط باید نادید گرفت و از آنها عبور کرد. 
  7. یک کار هنری یا ورزشی برای خود تدارک ببینید. غرق شدن در مسائل جدی زندگی می تواند مانند یک خوره ذره ذره احساس سرزندگی را در انسان از بین ببرد. تنها راه گریز از آن پناه بردن به مسائل دیگری نظیر مسائل هنری یا ورزشی می باشد. 

 

 

دیدگاه‌ها