پیش نیازهای زندگی در خوابگاه پسرانه و دخترانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 107

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

رفتن به خوابگاه و دور شدن از خانه و اعضای خانواده می تواند دشوار باشد. اما اگر بدانید از قبل برای چه چیزی باید آماده شوید، می‌توانید این تجربه را آسان‌تر کنید. در واقع، همه کسانی که تجربه زندگی در خوابگاه تهران و سایر شهرها و پانسیون را داشته اند، برایشان چالش برانگیز بوده، اما در نهایت، تجربه های ارزشمندی به دست آورده اند. نقل مکان به خوابگاه و زندگی در یک شهر جدید، با افراد جدید و قوانین جدید می تواند استرس زا باشد. در ابتدا ممکن است احساس غریبی کنید، دلتان برای خانه تنگ شود و از اهدافی که دارید دور شوید. اکثر افراد این مرحله را پشت سر می‌گذارند و مهم است که در این زمان به خود کمک کنید. حتی اگر عادت کردن به زندگی در خوابگاه برایتان سخت است، اگر با سر و صدا و حضور مداوم افراد دیگر دست و پنجه نرم می کنید، اهداف خود را به یاد بیاورید و برای دست یابی به آنها تلاش کنید. زندگی در خوابگاه به رشد شما کمک می کند. با این همه تجربیات جدید، دوستان و فرصت‌های یادگیری، زندگی شما دیگر مثل قبل نخواهد شد. از تغییراتی که تجربه می کنید و از زندگی و یادگیری در خوابگاه لذت ببرید

 

 

قبل از ترک خانه، خوابگاه رزرو کنید

بیش از 40 درصد از دانشجویان در سراسر جهان در خوابگاه  پسرانه و دخترانه زندگی می کنند،  بقیه یا با والدین خود می مانند یا مشغول کار می شوند و مسکن جداگانه اجاره می کنند. اگر به شهر یا کشور دیگری نقل مکان می کنید، خوابگاه اقتصادی ترین و کاربردی ترین انتخاب خواهد بود. اگر قصد دارید در خوابگاه زندگی کنید، از قبل برای آن اقدام کنید.

 

وسایل ضروری را قبل از نقل مکان تهیه کنید

حتی با رعایت همه قوانین زندگی مشترک، نباید در خوابگاه به سکوت، خلوت و آرامش کامل امیدوار بود. این امکان وجود دارد که اعضای اتاق کناری شما برای امتحانات آماده شوند و شب ها را بیدار بمانند، یا هم اتاقی شما فردی باشد که موقع خواب خروپف کند. برای اینکه در پانسیون خواب راحتی داشته باشید می توانید پد گوش گیر ( ضد صدا ) تهیه کنید. کوله پشتی، چمدان، اتو، سشوار، هدفون و..از دیگر وسایل مورد نیاز زندگی در خوابگاه هستند.

 

 

خود را برای زندگی در فضای مشترک آماده کنید

در همه ی دانشگاه ها فرصت انتخاب هم اتاقی وجود ندارد. در برخی از دانشگاه‌ها، می‌توانید پرسشنامه‌ای را پر کنید که شما را با یک هم اتاقی که به تیپ شخصیتی و علایق شما نزدیک است، مطابقت دهد. اما اگر اینطور نیست، شما و هم اتاقی جدیدتان باید برای همزیستی مسالمت آمیز در فضای مشترکتان تلاش کنید. علاوه بر این، زندگی با یک غریبه مستلزم قوانین خاصی برای همزیستی است. تعیین حریم و فضای خصوصی، نیاز به خلوت و تنهایی، احترام متقابل، رعایت نظم، نظافت و..از جمله این قوانین هستند

 

مهارت های لازم را تمرین کنید

وقتی به دانشگاه می روید، باید مراقبت از خودتان را شروع کنید. متأسفانه، ناهار گرمی که مادرتان برای بازگشت شما از مدرسه از قبل آماده کرده است، دیگر در دسترس نیست. بله، شما همیشه می توانید غذای گرم را از رستوران دانشگاه یا نزدیک خوابگاه سفارش دهید، اما اگر آشپزخانه شخصی خود را دارید، خرید از نزدیکترین سوپرمارکت و آشپزی برای خودتان هزینه کمتری دارد. مدیریت مالی، خرید وسایل ضروری، صرفه جویی کردن و... . سعی کنید قبل از ترک خانه روی این مهارت ها کار کنید!

 

 

خود را برای همه نوع سلیقه ای آماده کنید

پانسیون دخترانه و پسرانه یک مکان جدید برای آشنایی با انواع قومیت‌ها و ملیت‌ها است، علایق و سلایق متفاوت همه‌ی گروه‌ها، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها و خرده ‌فرهنگ‌های مختلف را در اختیار شما می‌گذارد و البته گاهی همین تفاوت‌ها زمینه‌ی بروز اختلاف و دعوا می‌شود.

 

از اعضای پانسیون کمک بخواهید

افرادی که برای مدت طولانی در خوابگاه زندگی کرده اند می توانند به شما کمک کنند  با تغییر وضعیت زندگی خود سازگار شوید. در واقع می توانید از آنها  به عنوان منبع اطلاعات استفاده کنید – در مورد قوانینی که در خوابگاه حاکم است، یا آدرس نزدیک‌ ترین فروشگاه به محل اقامت خود و..می توانید از آنها کمک بگیرید. از آنجایی که آن‌ها این چالش ها را تجربه کرده اند، در موقعیت بسیار خوبی قرار دارند تا به شما کمک کنند.

 

دیدگاه‌ها