مواردی که برای زندگی در خوابگاه تهران نیاز به توافق دارند

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 80

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

خوابگاه نه خانه است و نه هتل که بتوان در آن آزادانه زندگی کرد و به اصطلاح هر کس ساز خودش را می‌زند، چراکه در بهترین حالت در اتاق شما یک نفر دیگر و در بدترین حالت نیز بیش از چهار نفر زندگی می‌کنند؛ افرادی که به احتمال زیاد تا پیش از زندگی در خوابگاه آنها را برای یک‌ بار نیز ندیده‌اید و همین مساله باعث می‌شود در مدت زمان زندگی خوابگاه دخترانه یا پسرانه با سلایق و آداب مختلفی آشنا شوید، مساله‌ای که می‌‌طلبد ساکنین اقامتگاه پسرانه و دخترانه عادت‌های فردی خود را کنار گذاشته و به سلایق یکدیگر احترام بگذارند و به هر واکنشی سریع پاسخ ندهند. علاوه‌بر آن نباید فراموش کرد که بی‌نظمی، گم‌شدن وسایل و نبود شرایط برای درس خواندن درست، جزء لاینفک زندگی در خوابگاه دانشجویی است و داشتن زندگی آرام و بدون تنش در خوابگاه می‌طلبد تا ساکنین پیش از ورود به خوابگاه خود را برای رویارویی با چنین شرایطی آماده کنند.

 

 

مواردی که نیاز به توافق دارد

 

فضای اتاق و جایگاه هر یک از افراد

 بهتر است فضاهای مشترک اتاق را مشخص کنید و چگونگی استفاده از آنها را نیز با توافق یکدیگر تعیین نمایید. از طرفی در مورد تخت، کمد و فضاهای شخصی نیز به توافق برسید.

 

لوازم مشترک و لوازم شخصی

 به لحاظ زندگی مشترک ممکن است مجبور به تهیه لوازمی بشوید که برای آشپزی )مثل قابلمه، ماه یتابه و ...( نظافت اطاق و لباس ها و غیره مورد نیاز باشند، اما باید مشخص شود که کدام وسایل شخصی و کدام عمومی هستند و در چه صورتی دیگران اجازه استفاده از آنها را دارا هستند )مثل صابون، حوله، مواد شوینده، ظروف، ماشین ریش تراش و ...(

 

نحوه خرید و پرداخت مخارج مشترک

 باید مشخص کنید که چه کسی و به چه صورت مسئولیت برآورد هزینه ها و خریدها را بر عهده بگیرد، نحوه برخورد با تأخیر در پرداخت هزینه ها از سوی یکی از اعضاء چگونه باید باشد، آیا همه اعضاء توانایی پرداخت سهم هزینه خود را دارند؟ تقسیم هزینه ها به چه صورتی باید باشد ؟ و ...

 

زمان مطالعه

 باید اوقاتی از روز را برای مطالعه اختصاص دهید و بر سر این موضوع با هم اتاقی هایتان به توافق برسید. اینکه در چه شرایطی قادر به مطالعه هستید؟ آیا با سروصدای اندک می توانید به مطالعه بپردازید؟ آیا هنگام مطالعه شما دیگران می توانند رادیو گوش کنند، تلویزیون تماشا کنند و یا با هم صحبت کنند ؟ و ...، چه عواملی موجب پرت شدن حواستان می شود؟

 

 

زمان خوابیدن و بیدارشدن

 الگوی نامنظم خواب به مثابه یکی از علت های اساسی خستگی دانشجویان به شمار می رود و یکی از علل این بی نظمی ممکن است عدم توافق بر سر این مسئله بین اعضای یک اتاق باشد. پس بهتر است محدوده زمانی خاصی را برای خوابیدن یا بیدار شدن مشخص کنید.

 

پذیرش میهمان

مسلماً بسیار پیش خواهد آمد که میهمان هایی را به اتاقتان دعوت کنید و یا این کار از سوی هم اتاقی هایتان صورت گیرد. ممکن است به لحاظ پذیرش میهمان اعضای دیگر مجبور به تغییر فعالیت های جاری خود شوند، متحمل هزینه یا صرف وقت شوند و از مطالعه و امور دیگر عقب بیفتند. لذا بهتر است در مورد نحوه پذیرش، روزها و ساعت آمدن میهمان در موقعیت های خاص نظیر دوره امتحانات به توافق برسید.

 

 نظافت و نظم و ترتیب

 در مورد معیارهای پاکیزگی با یکدیگر به گفتگو بنشینید و مسئولیت تمیز کردن اتاق را بین خود تقسیم کنید. مشخص کنید در صورت نبودن یکی از اعضاء یا سرباز زدن وی از مسئولیتش چه کار باید کرد. وقتی اسباب و اثاثیه مرتب، منظم و تمیز باشد، افراد با تمرکز و کارایی بیشتری به کار می پردازند. با انضباط می توان از وقت و عمر خود استفاده بهتری کرد و به طور کلی، محیط مرتب و تمیز باعث راحتی و آرامش بیشتری می شود.

 

دیدگاه‌ها