تفکیک زباله در خوابگاه در تهران

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۲/۱۲/۲۸

تعداد بازدید:‌ 105

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

افزایش چشمگیر جمعیت کره زمین انسان ها را از نقطه نظرات مختلف با مشکل روبرو ساخته است. انسان ها به همان میزانی که با مشکل کمبود مواد غذایی در سطح جهانی روبرو هستند، با مشکل مرتبط با زباله و نحوه معدوم سازی آنها نیز دست و پنجه نرم می کنند. بدون شک کرده زمین و به طور کلی محیط زیستی که ما در آن زندگی می کنیم نمی تواند خود را با این حجم از زباله ای که انسان ها روزانه تولید می کنند، وفق دهد. در واقع این انسان ها هستند باید خود را با شرایط محیطی وفق داده و تمام تلاش خود را به کار ببرند که زمین را برای نسل های بعدی با کمترین آسیب به جای بگذارند. به همین منظور تفکیک زباله می تواند راه چاره ای نسبتا مفید و کارساز باشد. افراد مختلف در خوابگاه در تهران و هر مکان دیگری باید به اهمیت تفکیک زباله ها و اقدام به انجام چنین کاری پی ببرند. تفکیک زباله در خوابگاه تهران و هر شرایط و موقعیت دیگری یک راه کمکی برای کمک به محیط زیست جهت مقابله با حجم عظیم زباله تولیدی می باشد. در خوابگاه تهران و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی به راحتی می توان زباله ها را تفکیک کرد. این کار به مقداری دغدغه مندی نیاز دارد. اگر ساکنین خوابگاه ها و سایر افراد جامعه نسبت به مشکلات زیست محیطی دغدغه داشته باشند و در برابر آن احساس مسئولیت کنند به راحتی می توانند با انجام چنین کارهای به ظاهر ساده ای تا حد زیادی از آسیب های وارد شده به محیط زندگی خود بکاهند. تفکیک زباله در خوابگاه تهران تنها یکی از صدها راهکار کمک به حفظ محیط زیست است. اما آنچه که اهمیت دارد این است که در حال حاضر این کار از دست ساکنین خوابگاه در تهران برآمده و اتفاقا روش کارسازی نیز می باشد.

در خوابگاه تهران معمولا سطل های مجزایی برای تفکیک زباله ها وجود ندارد. اگرچه وجود چنین سطل های زباله ای می تواند تا حد زیادی کار تفکیک زباله ها را در خوابگاه و هر مکان دیگری آسان کند، اما به هر جهت نبود آنها نیز بهانه مناسبی برای عدم تفکیک زباله در خوابگاه تهران و هر مکان دیگری نمی باشد. چرا که افراد خود می توانند بدون وجود چنین سطل هایی در محل زندگی خود تنها با چند کار ساده، تفکیک زباله های خود را انجام دهند. پیش از هر چیز ساکنین خوابگاه دانشجویی و کارمندی باید اطلاعات کافی در مورد نحوه صحیح انجام دادن تفکیک زباله داشته باشند. زیرا زمانی که افراد اقدام به تفکیک زباله های خود می کنند بسیار مهم است که زباله های مختلف را در دسته بندی های مخصوص خود قرار دهند. به طور مثال برخی از زباله ها قابل بازیافت هستند. این زباله ها چنانچه با زباله های خیس خانگی مخلوط شوند امکان جداسازی و تفکیک آنها سخت می شود. این در حالیست که در خانه و خوابگاه به راحتی می توان آنها را جدا کرد. کاغذ، بطری های پلاستیکی، قوطی های فلزی، انواع وسایل پلاستیکی و فلزی دیگر، از جمله موادی هستند که به راحتی بازیافت شده و به عنوان مواد دسته دوم جهت استفاده مجدد در اختیار افراد قرار می گیرند. علاوه بر این پسماند مواد غذایی نظیر پوست و میوه و سبزیجات را نیز می توان در دسته ی جدا قرار داد تا برای تولید کمپوست مورد استفاده قرار گیرند.

چرا تفکیک زباله در خوابگاه تهران اهمیت دارد؟

به طور کلی تهران کلان شهری است که حجم زباله تولیدی در آن در بیست و چهار ساعت، عددی سرسام آور می باشد. این یکی از دلایلی است که تفکیک زباله در خوابگاه تهران را ضروری می کند. از طرفی دیگر ساکنین خوابگاه در تهران به صورت بلقوه از مواد قابل بازیافت به طرز چشم گیری استفاده می کنند. اگر فقط کاغذ مصرفی در خوابگاه های سطح شهر تهران را در نظر بگیرید، به اهمیت تفکیک آن پی خواهید برد. علاوه بر این در خوابگاه معمولا استفاده از ظروفی نظیر ظروف پلاستیکی و فلزی قابل بازیافت بسیار رایج است. به همین دلیل به راحتی می توان چنین زباله هایی را به چرخه بازیافت و استفاده مجدد، برگرداند. از طرفی دیگر معمولا در خوابگاه تهران نان زیادی دور ریز می شود. این نان ها اگر تفکیک شوند می توانند به عنوان یک زباله باارزش در اختیار چرخه باریافت قرار گیرند.

دیدگاه‌ها