کمک گرفتن از هم اتاقی در خوابگاه دانشجویی

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 155

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانهخوابگاه پسرانه

برخی از ساکنین در خوابگاه دخترانه و پسرانه دوست ندارند از دیگران چیزی بخواهند و از هر درخواستی، حتی همدردی و کمک عاطفی بیزارند. در واقع به نظر می‌آید مردم دنیا به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ کسانی که به راحتی درخواستشان را مطرح می‌کنند و کسانی که هرگز از کسی کمکی نمی‌گیرند و به عبارتی دیگر ترجیح می‌دهند بمیرند تا از هم اتاقی هایشان، دوستان یا حتی والدین خود کمک بخواهند، اما ساکنینی که درخصوص موضوعات مختلف و عاطفی از هم اتاقی خود کمک می‌گیرند، می‌توانند به آنها نزدیک‌تر شده و اعتمادی بینشان شکل بگیرد. با این رفتار باعث می‌شوند آنها احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنند و از طرفی می‌توانند آنها را مطمئن کنند که هر زمان به کمک نیاز داشتند برای جبران محبت‌شان آماده هستند.

دوران دانشجویی و زندگی در خوابگاه دانشجویی با فشارهای زیادی همراه است. به دنبال فشارها، احساسات زیادی دانشجویان را رنج می دهد و اگر به درستی نتوانند با این شرایط مقابله صحیح و سالمی داشته باشند، روحیه و سلامت روان آنها دچار مشکل می گردد. یکی از مهم ترین مقابله های مفید و سالم، کمک گرفتن از هم اتاقی، چه به صورت دردِ دل کردن و چه به صورت کمک، راهنمایی و مشورت گرفتن است. به همین دلیل، یکی از مهم ترین مهارت های زندگی دانشجویی، مهارت کمک گرفتن از دوستان در خوابگاه پسرانه یا دخترانه است. با این حال، بسیاری از خانواده ها این پیام اشتباه را به فرزندان خود می دهند که درخواست کردن از دیگران و به خصوص درخواست کمک کردن نشانه ضعف است. در حالی که دقیقاً موضوع برعکس است. افراد توانمند به هنگام نیاز حتماً از دیگران کمک می خواهند. کمک گرفتن از دیگران یک توانایی و مهارت مهم است. نکته مهم آن است که کمک کردن و کمک گرفتن، دو روی یک سکه اند. یعنی گاهی انسان ها در طول زندگی خود کمک می کنند و گاهی کمک می گیرند. همان طور که کمک کردن رفتاری بسیار انسانی و ارزشمند است، کمک گرفتن هم دارای ارزش است.  

 

 

گاهی احتمال دارد موقعیت هایی پیش بیاید که هم اتاقیتان که از او تقاضای کمک داشته اید به شما جواب منفی دهد و راحت درخواستتان را رد کند. اگر دوستتان تقاضای شما را رد کرد ناراحت نشوید و یا کینه ای با او در پیش نگیرید. چرا که این فرد قطعاً دلایلی برای خودش داشته است. مثلاً حتی اگر از یکی از هم اتاقیتان  که پولدار است تقاضای مالی دارید و خواسته شما را رد کرده با خودتان اینگونه بیندیشید که شاید همین فرد در مضیقه مالی گرفتار شده یا نگرانی ها و استرس های مالی دارد که نمی تواند به شما کمک کند.
هنگامی که می خواهید نیازهای خود را بیان کنید بهتر است چیزی همچون: اگر این کار وقت تان را نمی گیرد، قادر به انجام این کار... من مزاحمت نمی شوم، درکتان می کنم و موارد این چنینی را مطرح کنید تا فرد احساس نکند که مجبور است حتماً خواسته شما را برآورده کند. در چنین شرایطی فرد معذب نمی شود بعد این که نتوانست خواسته شما را برآورده کند شرمنده نمی شود. همین فرصت دادن باعث می شود که شما متوجه شوید که آیا فردی با جان و دل کاری را برایتان انجام داده یا از روی اجبار و تعارف.

 

 

کمک گرفتن محدود به خانواده، دوستان، همسالان و آشنایان نمی شود. بلکه شامل اساتید، کارکنان و حتی مسئولان بلند پایه دانشگاهی نیز می گردد. به خصوص نهادهای حمایتی مانند مراکز مشاوره، یکی از مهم ترین نهادهای اداری کمک رسانی است. دوره دانشجویی زمان هایی است که احتمال مراجعه به متخصصان بهداشت روانی افزایش می یابد. به خصوص وقتی که روحیه دانشجویان به طرف بدتر شدن می رود، زمانی است که احتمال خطر اختلالات خاص نظیر افسردگی ممکن است پیش بیاید. استفاده از کمکِ مناسب می تواند باعث پیشگیری از بیماری هایی شود که در غیر این صورت مانند گلوله برفی بیشتر و بیشتر می شوند. با این حال، همه دانشجویانی که نیاز به استفاده از خدمات مراکز مشاوره دانشجویی دارند، به این مراکز مراجعه نمی کنند. دلایل عدم مراجعه دانشجویان به این مراکز متفاوت است. یکی از دلایل آن، ناآگاهی و بی توجهی دانشجویان نسبت به خود است که متوجه نیاز خود نمی شوند. دلیل دیگر ضعف آنان در کمک گرفتن از دیگران است. این همان توانایی است که باید در دانشجویان رشد کند.

دیدگاه‌ها