چگونه توصیه های دوستانه و خصمانه را در خوابگاه پسرانه از هم تشخیص دهیم؟

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۲/۱۲/۲۱

تعداد بازدید:‌ 106

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

تعاملی که انسان ها با یکدیگر برقرار می کنند، پایه و اساس بسیاری از روابط انسانی می باشد. در واقع انسان ها بدون برقراری رابطه با انسان های دیگر نمی توانند زندگی کنند. در زندگی انسان ها، دیگر افراد می توانند در نقش های مختلفی وارد شوند. برخی از افراد در قالب خانواده با ما هستند و برخی دیگر دوستان، همکاران، هم کلاسی ها و غیره را تشکیل می دهند. در هر صورت نقش هر یک از انسان ها در اطراف ما تعیین می کند که ما تا چه اندازه ای باید از دیگران توقع و انتظار داشته باشیم. بطور مثال برای فردی که در خوابگاه پسرانه زندگی می کند دور از انتظار است که اگر توقع داشته باشد یکی از هم خوابگاهی های وی به اندازه اعضای خانواده برای او دلسوز باشد. این در حالیست که در خوابگاه پسرانه در تهران و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی گاهی روابط دوستانه ای شکل می گیرند که گاها می توانند جای روابط خانوادگی را برای ساکنین پر کنند. یکی از مواردی که هر فردی در زندگی ممکن است با آن مواجه شود، نصیحت شدن از طرف دیگران و توصیه هایی است که به وی می شود. اینکه این توصیه ها چه چیزی هستند و آیا برای زندگی ما مفیدند تا حد زیادی به این مرتبط است که از طرف چه کسی مطرح شده است. البته گاهی همه ما با این مساله روبرو شده ایم که توصیه هایی را از طرف افرادی دریافت کرده ایم که هرگز فکر نمی کردیم بد ما را می خواهند اما طبق همان توصیه ها اتفاقات بدی را تجربه کرده ایم. در هر صورت توصیه های مختلفی به صورت روزانه به طرف ما سرازیر می شوند که این خود ما هستیم که تصمیم می گیریم به کدامیک از آنها عمل کنیم.

تشخیص توصیه های دوستانه و خصمانه در خوابگاه پسرانه در تهران و هر مکان دیگری کار آسانی نیست. چرا که گاهی افرادی که چندان دلسوز ما نیستند مانند گرگ هایی در قالب بره هستند که توصیه های خود را لای هزارتویی از چرب زبانی ها می پیچند تا تشخیص آن برای ما کار آسانی نباشد. اجازه دهید این مساله را با یک مثال ملموس روشن کنیم. فردی را در نظر بگیرد که در خوابگاه پسرانه در طول ترم تحصیلی خود مشروط شده است. چنین فردی طبیعتا بسیار ناراحت است و غم زیادی را تجربه می کند. اگر دوست دلسوزی در خوابگاه پسرانه داشته باشد سعی می کند با وی حرف بزند، همفکری کندپ و راه حلی برای مشکل او پیدا کند؛ و اگر نهایتا راه حلی وجود نداشت با همدردی کامل با وی سعی می کند با راه های مفید و سالم به وی دلداری بدهد. او را به پیاده روی یا ورزش می برد و یا در کنار دم کردن یک لیوان چای برای وی، سعی می کند او را راهنمایی کند تا بار دیگر چنین اتفاقی برایش رخ ندهد. اکنون فرد دیگری را در نظر بگیرید که با دیدن هم اتاقی خود که از مشروط شدنش ناراحت و غمگین است یک نخ سیگار یا ماده مخدری نظیر ماریجوانا را به وی توصیه کرده و حتی ادعا می کند این ها می توانند به بهترین شکل حال و هوای تو را عوض کنند. ایا می توان ادعا کرد که چنین فردی یک دوست دلسوز بوده و می توان توصیه هایش را در خوابگاه پسرانه در تهران با خیال راحت عملی کرد؟

توصیه های مفید و دوستانه در خوابگاه پسرانه چه خصوصیاتی دارند؟

برای تشخیص توصیه های دوستانه از توصیه های خصمانه در خوابگاه پسرانه بهترین و موثرترین راه این است که فکر کنیم آیا این کار برای زندگی ما مضر است یا مفید. در واقع باید فکر کنیم که آیا چنین توصیه هایی در حال یا آینده می تواند به زندگی ما آسیب وارد کند یا نه. یکی دیگر از راه های تشخیص توصیه های مفید و مضر توجه به گوینده حرف بوده و اینکه تا چه اندازه مطمئن هستیم چنین فردی صلاح ما را می خواهد. هر توصیه دوستانه ای قرار نیست در لحظه ما را خوشحال کند بلکه برخی توصیه های دوستانه و دلسوزانه از آن جایی که واقع بینانه هستند می توانند در لحظه ای که مطرح می شوند موجب ناراحتی و دلخوری ما شده اما پس از مدتی متوجه شویم که تا چه اندازه به نفع ما و زندگی خود ما بوده اند.

دیدگاه‌ها