چگونه به انتظارات بیجای افراد در خوابگاه پسرانه نه بگوییم؟

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۲/۱۲/۲۸

تعداد بازدید:‌ 142

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

قدرت نه گفتن در هر شرایط و موقعیتی از مهارت های بسیار مهم برای افراد است. بسیاری از افراد از جمله گروهی از ساکنین خوابگاه پسرانه با نه گفتن به دیگران مشکل دارند. این مساله می تواند در طول زندگی در خوابگاه پسرانه و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی برای آنها مشکلات جدی ایجاد کند. بدون شک نمی توان توقع داشت افراد در همه موقعیت ها فقط و فقط نه بگویند. اما این مساله برای زمان هایی از اهمیت بالایی برخوردار است، که فرد با یک درخواست بیجا و نامتعارف روبرو می شود. در چنین شرایطی است که مهارت نه گفتن افراد به کمک آنها آمده و بدون شک می تواند آنها را از شر مشکلات بعدی در امان نگه دارد. در خوابگاه پسرانه افراد مختلف ب خلق و خوهای متفاوتی زندگی می کنند. پس دور از انتظار نیست که گاهی برخی از آنها انتظارات بیجایی از دیگران داشته باشند که برآوردن این انتظارات به شکلی می تواند برای دیگران مشکل آفرین باشد. آن دسته از افرادی که در خوابگاه پسرانه در تهران و هر مکان دیگری نه گفت را حق طبیعی خود می دانند راحت تر می توانند بر جوانب مختلف زندگی خود تسلط داشته باشند. آنها به راحتی روابط خود را مدیریت کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل به راحتی به دنبال رفع آن می روند. اما کسانی که به نه گفتن به دیگران عادت دارند افرادی هستند که از خود توقع دارند در هر شرایط و موقعیتی دیگران را از خود راضی نگه دارند. این دسته از افراد به راحتی به خود آسیب می زنند تا دیگران را آزرده خاطر نکنند. این در حالیست که مراقبت از جسم و روح هر فردی در وهله اول به خود او بر می گردد.

انسان ها عادت دارند به دیگران در حدی احترام بگذارند که آنها باری خود احترام قائل هستند. اگر یک فرد هر چقدر مشکل دار ببیند که یکی از اطرافیانش با همه وجود به خود احترام می گذارد او نیز در برقراری ارتباط با وی محتاط بوده و سعی می کنند محترمانه رفتار کند. این در حالیست افرادی که برای خود احترام قائل نبوده و همواره دیگران را در اولویت قرار می دهند به راحتی به توپ بازی دیگران تبدیل شده و به هر شکلی که بخواهند با وی رفتار می کنند. نه گفتن به درخواست های بیجا و نامتعارف در خوابگاه پسرانه یکی از آن مواردی است که حد و حدود دیگران را تعیین می کند. در یک خوابگاه پسرانه در تهران دیگران ممکن است هر درخواستی از دوستان و هم اتاقیان خود داشته باشند. اما تشخیص اینکه آیا باید با این درخواست ها به چه شکلی جواب داد به درایت خود فرد بستگی دارد. درخواست های بیجایی که از سوی دیگران مطرح می شوند گاهی ممکن است آسیب های جدی به روح و جسم ما وارد کنند. این درخواست ها ممکن است کیلومترها با ارزش های ما فاصله داشته باشند. بنابراین یک نه گفتن ساده می تواند ما را از عواقب ناگوار آنها برحذر دارد.

راه های ساده ای برای نه گفتن به انتظارات بیجا در خوابگاه پسرانه

ممکن است برای برخی از افراد سخت باشد که به درخواست های دوستان خود نه بگویند. این مورد همیشه هم در مورد توقعات و انتظارات بیجا نیست. گاهی ممکن است فردی از ما درخواستی داشته باشد اما آن زمان، زمان مناسبی برای بله گفتن به او نباشد. در چنین شرایطی نیز می توان کامل محترمانه درخواست وی را رد کرد. اما مواقعی که تشخیص می دهیم توقع یک فرد یک توقع کاملا بیجا است، باید کاملا قاطعانه درخواست وی را رد کنیم. در خوابگاه پسرانه تهران این مدل درخواست ها کم نیستند. به طور مثال ممکن است فردی پیشنهادی ارائه دهد که به راحتی ما را در دردسر بیندازد. در این موقعیت باید به وی بفهمانیم نه تنه حالا بلکه هیچوقت برای قبول درخواست وی آماده نیستیم. به طور کلی در خوابگاه پسرانه افراد راحت تر می توانند این کار را انجام دهند. چرا که روابط در خوابگاه پسرانه روابطی مبتنی بر دوستی هستند و وقتی ما متوجه می شویم دوستی قصد سو استفاده از ما را دارد باید بلافاصله در مورد رابطه خود با او تجدید نظر کرده و حتی اگر لازم شد آن را تمام کنیم. ترس از نه گفتن در خوابگاه پسرانه نباید مانع این شود که ما در روابط دوستانه سمی و آزار دهنده باقی بمانیم.

دیدگاه‌ها