روابط بین فردی در خوابگاه دخترانه و پسرانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 127

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانهخوابگاه پسرانه

زندگی در خوابگاه مانند یک کوله گردی طولانی مدت است و لذت بیدار شدن در ساعت پنج صبح با صدای خش خش کیسه های پلاستیکی را تجربه خواهید کرد. خوابگاه برای بسیاری از دانشجویان مانند خانه دوم است در حالی که این تجربه جدید می تواند به معنای پیدا کردن دوستان جدید و داشتن ماجراهای هیجان انگیز باشد اما سازگاری با روال های جدید همیشه آسان نیست. یکی از اولین دغدغه های دانشجوها هنگام قبولی در دانشگاه، رفتن به خوابگاه است. اگر از افرادی که برای چندین سال در خوابگاه زندگی کرده اند بپرسید که زندگی آنها چگونه بوده بیشتر آنها این سبک زندگی را یک تجربه اجباری می دانند که شما به آن نیاز دارید. از آنجایی که اکثر افراد تجربه قبلی زندگی در خارج از خانه و دور شدن از والدین خود را ندارند، واقعیت مراقبت از خود و اشتراک گذاری فضا با غریبه ها می تواند غافلگیرکننده باشد. با این وجود این بدان معنا نیست که نتوان با این تفاوت ها کنار آمد و اولین و مهم ترین فاکتور برای زندگی در پانسیون پسرانه و دخترانه روابط بین اعضا خواهد بود.

با هم اتاقی ها ارتباط برقرار کنید

اگر می خواهید در یک محیط جدید احساس راحتی کنید، ایجاد یک رابطه دوستانه با هم اتاقی های خود بسیار مهم است. در این بخش به نکاتی اشاره خواهد شد که به شما کمک می کند با افراد جدید ارتباط برقرار کنید و از سوء تفاهم جلوگیری کنید.

1: قوانین اساسی را تنظیم کنید و در صورت لزوم آنها را بازبینی کنید. بهتر است از همان ابتدا روی مجموعه خاصی از بایدها و نبایدها توافق کنید. مواردی که برای شما مهم است را حتما ذکر کنید تا از ایجاد درگیری بین شما و هم اتاقی هایتان جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است از مرزهای خود تجاوز نکنید.

2: برنامه هایتان را با یکدیگر هماهنگ کنید. زندگی مشترک کار ساده ای نیست به خصوص زمانی که شما و هم اتاقی هایتان عادت های متفاوتی دارید.به همین دلیل است که سازش و برنامه ریزی زمان مشخص برای استفاده از اتاق یا دوش می تواند مفید باشد.

3: در مورد استفاده از وسایل شخصی به صورت مشترک توافق کنید ( رعایت این مورد در اقامتگاه دخترانه بسیار حایز اهمیت است ). غیر عادی نیست که ساکنین به جای خرید همه مایحتاج، چیزهایی را برای صرفه جویی در پول به اشتراک بگذارند.تعیین اینکه کدام اقلام شخصی هستند و مایلید کدامیک را به اشتراک بگذارید، زندگی در خوابگاه را بسیار آسان تر می کند. برای این کار میتوانید از برچسب استفاده کنید تا از مشکلات جلوگیری کنید.

4: اقدامات لازم را برای نگه داری از وسایل شخصی خود انجام دهید. زندگی در خوابگاه شانس دسترسی افراد به وسایل شخصی و اطلاعات محرمانه شما را افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است وسایل خود را در کمد نگه دارید و رایانه شما دارای رمز شخصی باشد و هنگام خروج از اتاق در را قفل نمایید. رعایت این نکات برای ایمن نگه داشتن وسایل شما ضروری است.

5: به نیازهای یکدیگر احترام بگذارید. همانطور که ایجاد قوانین خاص ضروری است، احترام گذاشتن به فضا و سبک زندگی یکدیگر هنگام استفاده مشترک از یک اتاق ضروری است. لازم است به یاد داشته باشید که هم اتاقی های شما افرادی با عادات و ترجیحات خاص خود هستند.

6: رعایت حریم شخصی

 

 

حریم خصوصی همان اطلاعات و زندگی شخصی افراد است، چرا که هر شخص دارای اطلاعات با ارزشی است که فاش شدن یا دسترسی غیرمجاز به آن اطلاعات ممکن است به نوعی باعث رنجش و صدمه به او شود. حریم خصوصی دارای وسعت اطلاعاتی خاصی نیست و بر اساس فرهنگ و اشخاص مختلف متفاوت است. شکلاتی که یک بچه در گوشه ای از اتاقش پنهان کرده می تواند مصداق بارزی از حریم خصوصی باشد.  گاهی حریم شخصی برای ما فضایی است که می توانیم چند ساعتی را تنها باشیم بدون آنکه کسی مزاحم ما شود. در این شرایط بهتر است هم اتاقی ها یکدیگر را درک کرده و اجازه دهند افراد خلوتی برای خود داشته باشند و مزاحم آنها نشوند. به طور کلی دخالت های بی مورد در زندگی افراد در فضای خوابگاهی کار درستی نیست و تنها باعث احساس عدم امنیت در افراد میگردد. دانشجویان و ساکنین خوابگاه دخترانه و پسرانه باید توجه داشته باشند که در همان ابتدای آشنایی و در بدو ورود به خوابگاه نباید به هم اتاقی ها و هم خوابگاهی هایشان  به طور کامل اعتماد کنند.

دیدگاه‌ها