داشتن دغدغه های عمیق برای آینده شغلی در خوابگاه پسرانه

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۳/۳/۳

تعداد بازدید:‌ 100

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

انسان ها در هر برهه از زندگی خود دغدغه های مختلف و متفاوتی دارند. هر مرحله از زندگی انسان ها با نگرانی های خاص همان مرحله همراه است. یکی از مهمترین و عمیق ترین نگرانی های افراد مختلف در زندگی نگرانی از بابت آینده شغلی می باشد. این مساله در مورد ساکنین خوابگاه پسرانه و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی نیز صادق می باشد. ساکنین خوابگاه پسرانه تهران و سایر شهرها افرادی هستند که در عنفوان جوانی بوده و امری معمول و طبیعی است اگر نسبت به آینده شغلی خود نگران باشند. اما آنچه این مساله را پیچیده میکند این است که اکثریت جمعیت ساکنین خوابگاه پسرانه، دانشجویانی هستند که در یک رشته خاص در حال تحصیل هستند. این افراد این رشته را از این جهت انتخاب کرده اند که برای آینده شغلی آنها موثر بوده و‌ در این حوزه مشغول به کار شوند. اما نقطه تاریک ماجرا از زمانی آغاز می شود که این افراد پی می برند که ممکن است در این رشته آینده شغلی چندان مثبت و موفقیت آمیزی نداشته باشند. همین مساله سبب می شود که ساکنین خوابگاه پسرانه تهران و سایر خوابگاه دانشجویی دغدغه اصلی آینده شغلی را در اولویت دغدغه های خود در زندگی ببینند.

زندگی در خوابگاه پسرانه در تهران این باور را در ذهن افراد شکل می دهد که پس از اتمام درس و فارغ التحصیل شدن حتما باید سریعا وارد بازار کار شوند. همین مساله فشار مضاعفی را بر ذهن و روان آنها وارد می کند. از طرفی دیگر ساکنین خوابگاه پسرانه با افرادی هم اتاقی و هم خوابگاهی می شوند که ممکن است رشته های متفاوتی داشته باشند؛ آنها رشته تحصیلی خود را با دیگران مقایسه کرده و گاهی در این مقایسه کردن ممکن است رشته تحصیلی خود را جندان مناسب نبینند. تمامی این مسائل به خودی خود میتواند استرسی صد چندان را به آنها وارد کند. از طرفی دیگر گاهی افراد در یافتن شغل مناسب مرتبط با رشته تحصیلی خود نیز دچار مشکل می کردد. همین مساله خود نیز می تواند بر دغدغه های مرتبط با آینده شغلی در خوابگاه پسرانه در تهران بیافزاید. گاهی ساکنین خوابگاه پسرانه کارمندانی هستند که در شغل خاصی مشغول به کار می باشند. این افراد اگر در حوزه رشته تحصیلی خود شغل مناسبی پیدا نکرده باشند نیز ممکن است به افراد دغدغه مند در حوزه آینده شغلی افزوده شوند.

راه های کاهش دغدغه شغلی در خوابگاه پسرانه

بدون شک هرکسی که تمایل دارد در آینده شاغل بوده و به استقلال مالی برسد لازم است از جندین سال قبل تر نسبت به آن توجه داشته و برنامه ریزی کند. بر همین اساس ساکنین خوابگاه پسرانه نیاز دارند که توجه خاصی به این مساله داشته باشند. گاهی این توجه خاص می تواند منجر به استرس و فشار روانی در افراد شده و نتیجه نه چندان مطلوبی را در پی داشته باشد. بنابراین ساکنین خوابگاه پسرانه تهران و سایر افراد اگر می خواهند که در حوزه آینده شغلی خود و تلاش برای بهبود آن قدمی بردارند در وهله اول لازم است که استرس خود را در این زمینه مدیریت کنند. پس از آن موثرترین راهکار این است که افراد آگاهی خود را در حوزه های مرتبط با بازار کار افزایش دهند. افزایش آگاهی در افراد می تواند نتیجه بسیار مطلوبی در زمینه مدیریت استرس و دغدغه مندی افراد داشته باشد. زمانی که ساکنین خوابگاه پسرانه و سایر افراد بازار کار را به خوبی بشناسند، همه نیرو و توان خود را برای داشتن فعالیت مفید و مرتبط با بازار کار به کار می گیرند.

یکی دیگر از موثرترین راه های مدیریت استرس و دغدغه در حوزه آینده شغلی، کسب یک مهارت کاربردی و مفید می باشد. زمانی که افراد یک مهارت مناسب را فرا می گیرند تا حد زیادی دغدغه آنها نسبت به شغل آینده از بین می رود. بدون شک امروزه دنیا به سمت و سوی مهارت محوری پیش می رود. مهارت محوری اکنون نقطه مقابل مدرک محوری بوده که تا پیش از این مورد توجه بسیاری از افراد است. کسب یک مهارت کاربردی کمک می کند که افراد بتوانند تا حد زیادی از بابت داشتن درآمد در آینده خاطر جمع باشند. زمانی که افراد از بابت داشتن درآمد در آینده تا حدی مطمئن شدند آنگاه به راحتی می توانند به دنبال علایق دیگر خود بروند بدون اینکه نگران مفید یا غیر مفید بودن آنها باشند.


 

دیدگاه‌ها