صرفه جویی در مصرف برق در خوابگاه دخترانه در تهران

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۳/۳/۱۹

تعداد بازدید:‌ 98

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانه

با نزدیک شدن به تابستان و شروع روزهای گرم سال، زندگی افراد مختلفی به واسطه این تغییر آب و هوایی عوض می شود. بسیاری از افرادی که در خنکی هوای بهاری همیشه تمایل به بیرون رفتن از خانه داشتند اکنون ترجیح می دهند در خانه یا خوابگاه دخترانه در تهران در زیر کولر باشند تا از شر گرمای طاقت فرسا در امان بمانند. همین مساله موجب می گردد که مصرف انرژی الکتریکی یا همان برق در این روزهای سال سرسام آور باشد. کشور ما یک کشور چهار فصل است به همین دلیل در فصل تابستان تقریبا 90 درصد از مساحت کشور آب و هوایی گرم را تجربه می کنند. همین مساله سبب می شود که انگشتان به سمت روشن کردن کولر در اقصی نقاط کشور پیش رفته و این روشن بودن وسایل سرمایشی به مدت زمان طولانی در طول شبانه روز ادامه داشته باشد. در برخی از استان ها نظیر استان های جنوبی کشور که این مساله بغرنج تر است. به واسطه گرمای طاقت فرسایی که ساکنین این استان هت تجربه می کنند، نیاز آنها به وسایل سرمایشی و خنک کننده بدون انکار است. اینگونه وسایل در بخش های مختلف از جمله منازل مسکونی، ادارات، شرکت ها، مغازه ها، خوابگاه دخترانه و بسیاری دیگر از مکان ها دیده می شود. نکته قابل توجهی که در این مورد وجود دارد این است که تقریبا تمامی این اشکال از وسایل خنک کننده و سرمایشی توسط انرژی الکتریکی کار می کنند. برق مصرفی این وسایل عموما بالا بوده و منجر به بالا رفتن مصرف برق در این روزهای سال در خوابگاه دخترانه در تهران و سایر مکان های اقامتی و غیره می گردد.

خوابگاه دخترانه تهران

 

یکی از مشکلاتی که در مورد انرژی الکتریکی وجود دارد این است که این نوع از انرژی عموما قابلیت ذخیره سازی نداشته و هر میزان از آن که مصرف می شود باید سریعا تولید و جایگزین گردد. همین مساله موجب خاموشی های گسترده در کشور در روزهای گرم سال می گردد. در خوابگاه دخترانه تهران نیز چنین مشکلی ممکن است بروز کند. خاموشی در خوابگاه دخترانه در تهران در فصل گرم سال مانند هر مکان دیگری می تواند شدیدا آزاردهنده باشد. چرا که معمولا در خوابگاه دخترانه و هر خوابگاه دانشجویی دیگری تراکم افراد در خوابگاه زیاد است و همین مساله می تواند هوای درون اتاق ها در خوابگاه را در اواخر فصل بهار برای افراد آزار دهنده و غیر قابل تحمل کند. اکنون تصور کنید خوابگاه هایی را که در استان های جنوبی کشور قرار دارند در چنین موقعیت هایی ساکنین به چه میزانی اذیت می شوند. به همین دلیل است که صرفه جویی در مصرف برق در ماه های گرم سال یکی از انسانی ترین و اخلاقی ترین کارهایی است که هر فرد می تواند انجام دهد. چرا که در برخی از استان های کشور تامین کافی و به موقع این انرژی در ماه های گرم سال می تواند جان انسان های زیادی را از خطرات نجات دهد.

خوابگاه دخترانه تهران 

کارهایی که به صرفه جویی برق در خوابگاه دخترانه تهران کمک می کند

شاید عجیب به نظر برسد اما در مکانی نظیر خوابگاه دخترانه در تهران هم می توان در مصرف برق صرفه جویی کرد. برخی از افراد ادعا می کنند که در خوابگاه دانشجویی و کارمندی به دلیل کم بودن وسایل برقی صرفه جویی در مصرف برق معنی نداره. اما حقیقت این است حتی کاری نظیر خاموش کردن یک لامپ اضافی در خوابگاه دخترانه می تواند تا حد زیادی در صرفه جویی در مصرف برق موثر باشد. از طرفی دیگر می توان در خوابگاه دخترانه کارهایی نظیر روشن کردن ماشین لباسشویی و یا جارو کشیدن اتاق ها را به ساعات اوج مصرف موکول نکرد. یکی دیگر از کارهایی که می تواند تاثیر زیادی در صرفه جویی برق داشته باشد، استفاده از لامپ های کم مصرف در اتاق ها و سالن های خوابگاه است. اگرچه این مورد ارتباط چندانی با ساکنین خوابگاه ندارد و کار مسئولین در خوابگاه می باشد، اما ساکنین خوابگاه دخترانه تهران می توانند با تذکر دادن چنین موردی به مسئولین خوابگاه در این راستا کمک کننده باشند. روش دیگری که در صرفه جویی مصرف برق موثر است استفاده از وسایل برقی استاندارد در خوابگاه می باشد. چنانچه وسایلی نظیر یخچال، لباسشویی، کولر و غیره که در خوابگاه دخترانه استفاده می گردند درجه بندی مصرف A را دارا باشند می توانند تا حد زیادی الگوی مصرف برق را بهبود دهند. 

دیدگاه‌ها