انتخاب میان خوابگاه دخترانه و خانه اجاره ای

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 112

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانه

در این فصل از سال که دانشجویان جدیدالورود برای رفتن به دانشگاه آماده می شوند، همواره یک دغدغه بزرگ به نام محل سکونت در بین خانواده ها مطرح می شود. هم برای دانشجویان پسر و هم دختر، این دغدغه وجود دارد که آیا زندگی در خوابگاه برای آنها مناسب است یا بهتر است که در یک منزل اجاره ای اقامت داشته باشند. این دغدغه البته ممکن است برای خانواده هایی که دخترهای خود را به شهر دیگری برای ادامه تحصیل می فرستند، پررنگ تر باشد. چرا که همواره خانواده دانشجویان دختر در مورد امنیت محل سکونت فرزندان خود در یک شهر جدید نگران هستند. به همین دلیل است که آنها باید دست به انتخاب میان خوابگاه دخترانه و خانه اجاره ای بزنند. علاوه بر فاکتور امنیت، فاکتورهای دیگری نظیر امکانات موجود در محل اقامت و همچنین دسترسی آسان آن به دانشگاه و سایر مکان ها در مورد محل اقامت دانشجویان مطرح می گردد. انتخاب میان خوابگاه دخترانه و خانه اجاره زمانی سخت می شود که هر یک از این اقامتگاه ها دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. زمانی که معایب و مزایای این اقامتگاه ها بررسی می گردد افراد نسبت به اقامت در هر یک از آنها دچار شک و تردید می شوند. در ادامه به مقایسه این دو نوع از اقامتگاه دانشجویی می پردازیم تا انتخاب را برای متقاضیان هر یک از آنها آسان تر کنیم.

خوابگاه دخترانه

تفاوت ها و شباهت های اساسی میان خوابگاه دخترانه و خانه اجاره ای

اگرچه زندگی دانشجویی می تواند در شهرها و مکان های مختلف دارای تفاوت هایی باشد، اما حقیقت امر این است که ذات زندگی دانشجویی در بسیاری از شهرها و مناطق کشور تقریبا مشابه است. اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان سرتاسر کشور معمولا منبع درآمد خاصی از خود نداشته و برای تامین هزینه های زندگی به خانواده های خود وابسته هستند. همین مساله خود فاکتوری تاثیر گذار برای انتخاب میان خوابگاه دخترانه در تهران و سایر شهرها و خانه اجاره ای می باشد. چرا که اقامت در خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه دانشجویی هزینه ای به مراتب کمتر از اقامت در خانه اجاره ای را می طلبد. افراد با سکونت در خوابگاه دخترانه تهران و سایر شهرها تنها ملزم به پرداخت کرایه ای حداقلی می گردند و به سایر هزینه های جاری خوابگاه کاری ندارند. این در حالی است که دانشجویان ساکن در خانه های اجاره ای علاوه بر تامین پول پیش و کرایه خانه، لازم است که برای خانه خود وسایل و امکانات زندگی فراهم کنند. علاوه بر این آنها باید نسبت به پرداخت هزینه هایی نظیر آب، برق، گاز و حتی اینترنت خود شخصا اقدام کنند. این در حالی است که تامین هیچ یک از این هزینه ها در خوابگاه دخترانه در تهران و سایر خوابگاه دانشجویی بر عهده ساکنین نمی باشد.

خوابگاه دخترانه

دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و پژوهشی معمولا خوابگاه های خود را در مکانی که دسترسی آن به این مراکز آسان است، در نظر می گیرند. به همین دلیل یکی از مزیت های بزرگ اقامت در خوابگاه دخترانه نسبت به اقامت در خانه اجاره ای، دسترسی آسان اینگونه اقامتگاه ها به دانشگاه می باشد. به علاوه بسیاری از دانشگاه ها و مزاکز علمی سرویس هایی برای جابجایی ساکنین از خوابگاه دانشجویی به دانشگاه در نظر می گیرند که همین مساله می تواند در هزینه های زندگی دانشجویان تا حد زیادی صرفه جویی کند. چرا که چنانچه افراد در خانه اجاره ای ساکن شوند برای رفت و آمد به دانشگاه باید از وسایل نقلیه عمومی و غیر عمومی استفاده کرده و همین مساله هزینه زیادی را بر روی دوش ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران قرار می دهد. اما مزیت برجسته ای که اقامت در خانه اجاره ای نسبت به خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه دانشجویی دارد، دور بودن از شلوغی های خوابگاه و داشتن آرامش روانی بخصوص برای افرادی ست که تمایل چندانی به حضور در جمع ندارند. این در حالی است که بسیاری از افراد برونگرا و اجتماعی، سکونت در خوابگاه دخترانه را ترجیح می دهند. چرا که در این مکان به راحتی می توانند با سایرین ارتباط برقرار کرده و دوستی های جدیدی را با سایر ساکنین به راحتی شکل دهند. اما تحمل جو شلوغ خوابگاه دخترانه برای افراد درونگرا و کسانی که به میزان بسیار زیادی به حریم خصوصی اهمیت می دهند، گاهی دشوار می شود.

دیدگاه‌ها