خود مراقبتی در اقامتگاه دخترانه

بشرا یعقوبیان

۱۴۰۳/۲/۱۰

تعداد بازدید:‌ 92

دسته‌بندی:

اقامتگاه دخترانه

زندگی انسان از جنبه های مختلفی تشکیل شده است. مسائل کاری، تحصیلی، خانوادگی، عاطفی و غیره انواع مسائلی هستند که انسان ها به شکل های مختلفی با آنها درگیر می باشند. اما آنچه که جای توجه و اهمیت را دارد در بسیاری از مواقع از چشم انسان ها دور می ماند و آن چیزی جز خود انسان ها نمی باشد. در واقع خود انسان و سلامتی وی را می توان به جرات بزرگترین دارایی زندگی هر کسی دانست. اما نکته قابل توجه این است که در این مورد تناقض بزرگی وجود دارد. همانگونه که انسان ها می دانند بزرگترین دارایی که در اختیار دارند سلامتی و تندرستی خود آنها می باشد، به همان نسبت به آن بی توجه هستند. در این بین ساکنین اقامتگاه دخترانه و هر نوع اقامتگاه دانشجویی و کارمندی دیگری بیش از همه در معرض چنین خطری می باشند. چرا که در مکان هایی نظیر اقامتگاه دخترانه تهران افراد به قدری مشغولیت دارند که معمولا زمان کافی برای توجه کردن به این امر را نمی یابند. در چنین شرایطی است که اهمیت خود مراقبتی در اقامتگاه دخترانه خود را نشان می دهد. خود مراقبتی در تعریف عمومی آن به منزله مراقبت از خود در برابر آسیب شناخته می شود. به راستی که چنین تعریفی نیز برای آن مناسب است. ما خودمراقبتی را در پیش می گیریم تا از جسم و روان خود در برابر انواع آسیب های خارجی محافظت کنیم. این کار نه تنها یک امر ضروری بلکه وظیفه هر انسانی نسبت به خود می باشد. خود مراقبتی و توجه به جنبه های مختلف آن در اقامتگاه دخترانه و هر مکان دیگری این امکان را به افراد می دهد که بیش از پیش بتوانند به خود در ابعاد مختلف آن توجه کنند.

اقامتگاه دخترانه 

خود مراقبتی در اقامتگاه دخترانه در تهران و هر مکان دیگری که به کار می رود می تواند ابعاد مختلفی را شامل شود. به طور کلی زمانی که صحبت از خود مراقبتی به میان می آید منظور آن مراقبت وسواس گونه و افراطی که در ذهن برخی از افراد وجود دارد نیست. بلکه منظور یک دید منطقی و صحیح نسبت به توجه به خود است که می تواند کیفیت زندگی را در افراد دچار تغییرات مثبت نماید. در وهله اول خود مراقبتی چه در اقامتگاه دخترانه و چه در هر مکان دیگری به جنبه جسمی مسائل مرتبط است. از زمان های قدیم گفته اند که « عقل سالم در بدن سالم است». بنابراین چنانچه فردی بخواهد حتی تنها به خود مراقبتی روانی خود بپردازد لازم است پیش از آن به مراقبت از جسم خود توجه کند. چرا که توجه به جسم پیش نیاز توجه به روحیات و روان انسانی می باشد. در خود مراقبتی در اقامتگاه دخترانه تهران افراد گاها به اشتباه به جای مراقبت از خود سلامت دیگران را به خطر می اندازند. فردی را در نظر بگیرید که برای مراقبت از خود حاضر نیست که در زمان مقرر شده به نظافت اتاق پرداخته و اذعان می کند که این کار با خود مراقبتی که در پیش گرفته است در تضاد است. بدون شک در چنین شرایطی خود مراقبتی این فرد می تواند حق و حقوق دیگر افراد را در اقامتگاه دخترانه تهران نقض کند.

اقامتگاه دخترانه 

چگونه در اقامتگاه دخترانه از خود مراقبت کنیم؟

پیش از هر چیز لازم است بدانیم که وظیفه مراقبت کردن از ما در اقامتگاه دخترانه و هر مکان و شرایط دیگری به عهده کسی نبوده و مادامی که از سلامت جسمانی و روانی برخورداریم این خود ما هستیم که باید از خود مراقبت کنیم. گاهی این سوءتفاهم پیش می آید که برخی از افراد ساکن در اقامتگاه دانشجویی و کارمندی فکر می کنند که هم اتاقی هایشان نقش پدر و یا مادر آنها را داشته و وظیفه دارند از آنها مراقبت کنند. این در حالیست که در اقامتگاه دخترانه هر فردی با رعایت چندین نکته به راحتی می تواند از خود مراقبت کند. 

  1. قدرت نه گفتن داشته باشید و به هر چیزی که سلامت جسمی و روانی شما را مختل می کند، نه بگویید. 
  2. به تغذیه خود توجه کنید. گاهی ساکنین اقامتگاه دخترانه در تهران و سایر اقامتگاه ها هیچ توجه ای به تغذیه خود ندارند. 
  3. سعی کنید یک ورزش هر چقدر سبک را هم که شده در برنامه خود بگنجانید.
  4. نسبت به حرف های منفی دیگران بی توجه باشید.
  5. دیر اعتماد کنید و دیر هم اعتماد خود را از دیگران سلب کنید. 
  6. حریم خصوصی خود را در اقامتگاه دخترانه حفظ کنید. 

دیدگاه‌ها