محدودیت فضا و نقض حریم خصوصی در پانسیون پسرانه در تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 40

دسته‌بندی:

پانسیون پسرانه

یکی از مهمترین مسائلی که زندگی در پانسیون پسرانه در تهران و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی را سخت کرده است، کمبود فضا به ازای هریک نفر می باشد. این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی هر یک از ساکنین پانسیون دانشجویی و کارمندی حق دارند از مساحت کافی در بخش های خصوصی و عمومی پانسیون بهره بگیرند. اگرچه این استاندارد در کشور ما محدودتر است. اما با این وجود، روز به روز از این مساحت کاسته می شود. به طوری که تقریبا هیچ مدیریت و کنترلی بر این مسأله وجود ندارد و در اتاق های با مساحت کم، افرادی زیادی اسکان داده می شوند. طی چند سال اخیر دانشگاه ها نیز به طور کامل به نقض حقوق دانشجویان در مقاطع مختلف پرداخته اند. زیرا در سال های گذشته با توجه به مقطع تحصیلی، ظرفیت اتاق ها تعیین می شد و دانشجویان در مقطع دکترا، در اتاق های دو یا سه نفره اسکان داده می شوند. اما متاسفانه در چند سال گذشته تعداد دانشجویان دکترا حتی به پنج نفر در یک اتاق رسیده است. قطعا چنین شرایطی در مقاطع دیگر به مراتب سخت تر و ناخوشایندتر است. گاهی برخی از انواع پانسیون خودگردان زیر نظارت وزارت علوم، دانشجویان جدیدالورود را با هزینه های بالا اسکان می دهند و گاهی ده تا یازده دانشجو در یک اتاق ساکن می شوند که موجبات نارضایتی ساکنین را فراهم می کنند. اثرات منفی نقض حریم خصوصی بر کسی پوشیده نیست. زیرا یکی از ابتدایی ترین نیازهای انسان، بهره مندی از محیطی سالم است که بتواند در آن به یک آرامش نسبی دست یابد. اما متاسفانه ساکنین پانسیون پسرانه پس از پشت سر گذاشتن یک روز سخت، باید به جای استراحت، با مشکلات موجود در پانسیون پسرانه در تهران سروکله بزنند.

پانسیون پسرانه در تهران

آیا محدودیت فضا در پانسیون پسرانه می تواند حریم خصوصی ما را نقض کند؟

جواب این سوال روشن است. قطعا زندگی در محیطی که فرد از داشتن یک فضای محدود شخصی محروم است، نقض روشن و واضح ساکنین آن است. در شرایط نرمال زندگی در پانسیون پسرانه تهران می تواند تنش های زیادی برای فرد ایجاد کند. زمانی که فضای لازم نیز در اختیار ساکنین قرار نگیرد و ساکنین حس کنند که حریم خصوصی مختص به خود را از دست داده اند، تحمل شرایط سخت تر نیز خواهد شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که سبب می شود محدودیت فضا بیشتر به چشم آید، رعایت نکردن مسائل مربوط به حریم خصوصی در خوابگاه تهران توسط خود ساکنین است. محدودیت امکانات نیز یکی دیگر از مشکلات موجود است. حال تصور کنید در یک فضای محدود با امکانات محدود، با کسی هم اتاق شد که بدون اجازه سروقت وسایل دیگران می رود و فشار عصبی بیشتری بر هم اتاقی خود تحمیل می کند. متاسفانه در شرایط موجود و نابه سامانی اقتصادی، شاید نتوان هزینه یک اتاق لوکس در یک پانسیون پسرانه شیک با فضای کافی و جمعیت کم را پرداخت کرد، اما حداقل می توان در ارتقاء سطح دانش خود در زمینه رعایت حقوق و حریم خصوصی دیگران تلاش کرد. از این طریق می توان از حداقل حریم خصوصی در پانسیون پسرانه در تهران بهره برد و این شرایط را برای بقیه نیز فراهم کرد. پانسیون پسرانه در تهران و دیگر شهرهای بزرگ نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که ظرفیت اتاق ها را به ازای هر یک نفر رعایت کنند.

دیدگاه‌ها