خوابگاه دخترانه یا خانه اجاره ای؟

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 32

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانه

پس از گذشت سال های طولانی از ساخت اولین خوابگاه دخترانه و رشد روزافزون خانه های دانشجویی، بازهم یکی از مشکلات عمده ای که اکثر دانشجویان و دیگر متقاضیان خوابگاه با آن درگیر هستند، انتخاب بین خوابگاه و خانه های دانشجویی است. نکته جالب اینجاست که این مسأله محدود به زمان و مکان خاصی نیست. به طوری که حتی در کشورهای توسعه یافته که سطح امکانات خوابگاه دخترانه و پسرانه در سطح بسیار عالی و چشمگیر می باشد، بازهم استفاده از خانه های اجاره ای به عنوان یک انتخاب، متقاضیان خوابگاه را وسوسه می کند. اما اینطور به نظر می رسد که اکثر دانشجویان و دیگر متقاضیان برای اقامت کوتاه یا بلند مدت خود، در مرحله نهایی خوابگاه ها، اقامتگاه ها و پانسیون های دانشجویی کارمندی را بر خانه های اجاره ایی ترجیح می دهند. اگرچه ممکن است هر یک از این افراد دلایل خاص خود را برای انتخاب خوابگاه داشته باشند، اما طبیعتاً  برخی از دلایل در بین متقاضیان خوابگاه ها، پانسیون ها و اقامتگاه های دانشجویی کارمندی مشترک است. در این مطلب سعی شده به چند مورد مهم اشاره شود که ممکن است به عنوان مزیت اقامت در خوابگاه در مقایسه با خانه های اجاره ایی باشد.

خوابگاه دخترانه

پول پیش سنگین، اجاره بهای سنگین تر

هزینه زندگی یک از مهمترین مشکلات و دغدغه های دانشجویان و دیگر ساکنین خوابگاه در تهران است. اگرچه نمی توان تمام هزینه های مربوط به اقامت را در اجاره بها و پول پیش خلاصه کرد، اما بدون تردید یکی از دغدغه های مهم ساکنین خوابگاه محسوب می شود و صرفه جویی در پول می تواند یکی از مزایای زندگی در خوابگاه باشد. متأسفانه وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور و رشد روزافزون هزینه ها، تأثیر بسیار محسوس و ناخوشایندی بر اجاره بهای خوابگاه ها، پانسیون ها و اقامتگاه های دانشجویی کارمندی خودگردان نیز داشته است. هزینه های مربوط به پول پیش و اجاره بهای خوابگاه ها متغییر هستند و به مواردی مانند موقعیت جغرافیایی، امکانات رفاهی، میزان ظرفیت اتاق ها و... بستگی دارد. به هرحال اقامت در خوابگاه دخترانه در مقایسه با خانه های اجاره ای، هزینه های کمتری را به بار خواهد آورد. علاوه بر هزینه ها، استفاده از خانه های اجاره ای مسئولیت های بیشتری بر دوش فرد خواهد گذاشت که شاید برای زندگی پر مشغله ی امروز چندان خوشایند نباشند.

خوابگاه دخترانه

امنیت خوابگاه دخترانه در مقایسه با خانه اجاره ای

یکی دیگر از مزیت های انتخاب اقامت در خوابگاه دخترانه در مقایسه با خانه های اجاره ای، امنیت موجود در آن است. زیرا خوابگاه دخترانه، اقامتگاه ها و پانسیون ها خودگردان پسرانه و دخترانه، زیر نظر نهادهای دولتی مانند وزارت علوم، اتحادیه خوابگاهداران غیردولتی و یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت می کنند و این نهادها با همکاری پلیس امنیت و نیروهای انتظامی مؤظف به حفظ امنیت ساکنین هستند. علاوه بر این، یافتن دوستان همدل و همنشینان موافق باعث می شود در زمان گرفتاری، تنهایی و... کسانی در اطراف فرد باشند که بتواند به آن ها تکیه کند. گاهی متقاضیان و ساکنین می توانند هم اتاقی های خود را انتخاب کنند که این امر احساس امنیت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

البته ممکن است بعضی از متقاضیان ترجیح دهند در یک آپارتمان زندگی کنند که در آن مزایای متعددی نیز وجود دارد. مثلأ ممکن است در یک آپارتمان محیط خوبی برای مطالعه فراهم شود و یا بتوانند دوستان و فامیل خود را بدون محدودیت دعوت کنند و برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشند. اما نباید فراموش کرد که گذران زندگی در دوران تحصیل و کار در شهرهای بزرگ در مرحله اول نیازمند امنیت و در مرحله دوم نیازمند صرفه جویی در هزینه است.

دیدگاه‌ها