اهمیت رعایت استانداردها در ساختمان اقامتگاه پسرانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 31

دسته‌بندی:

اقامتگاه پسرانه

منظور از فضا در معماری همان جایی است که ما در آن زندگی می کنیم. ساختمان محل زندگی ما همان فضایی است که در آن خود را از عوامل طبیعی و انسانی بیرون از آن محافظت می کنیم و در آن آرام می گیریم. فضاهایی که در ساخت و ساز ساختمان یک اقامتگاه پسرانه باید در نظر گرفته شود طبیعتا باید مشابه به فضاهای به کارگرفته شده در ساختمان ها و معماری های عمومی باشد. به عنوان مثال باید حتما به میزان نورگیری ساختمان و فضاهای داخلی آن توجه داشت و مواظب بود که از این نظر موقعیت خوبی داشته باشد. همچنین امکان تهویه ی هوا نیز در فضا های عمومی مانند حمام، سرویس های بهداشتی، سالن نمازخانه، سالن کتابخانه، سالن ورزش و... وجود داشته باشد. لذا نورگیری در فضاهای ساختمانی به ویژه ساختمان های عمومی اقامتگاه پسرانه باید به گونه ای باشد که هم نور غرب و هم نور شرق را به مقدار کافی دریافت کند.

اقامتگاه پسرانه

اهمیت نورها در معماری ساختمان اقامتگاه پسرانه

نورها در معماری ساختمان اقامتگاه پسرانه در تهران و هر اقامتگاه دانشجویی دیگری که اکثر ساختمان ها چندین طبقه و امکان تابش مستقیم نور در کل روز به فضای داخلی اقامگاه وجود ندارد، به دو نوع تقسیم می شود که عبارتست از:

نور درجه یک: در معماری نور روز و نور خورشید را نور درجه یک می نامند. البته این نورها باید به صورت مستقیم به فضای داخلی اقامتگاه پسرانه و سایر اقامتگاه دانشجویی و کارمندی بتابد تا بتوان آن ها را جزء نور درجه اول دسته بندی کرد.

نور درجه دو: اگر نور خورشید و نور روز به صورت غیر مستقیم به فضای داخلی اقامتگاه پسرانه بتابد در دسته نور درجه دو دسته بندی می شود. مانند نوری که از یک نورگیر یا از پشت شیشه به فضای اقامتگاه می تابد.

اقامتگاه پسرانه

همواره در طراحی ساختمان های مسکونی شخصی و عمومی بر این نکته تأکید می شود که نوری که باید به اتاق خواب بتابد در گروه دوم یعنی نور درجه دوم قرار داشته باشد، اما به دلیل اینکه طراحی ساختمان اقامتگاه پسرانه تهران به صورت پلان آزاد است، در طراحی آن شاید ممکن نباشد که تمامی اتاق ها را در معرض نور درجه دوم قرار داد. به هرحال باید سعی داشت تا اتاق ها و دیگر فضاهای اقامتگاه پسرانه در تهران نور مناسبی را دریافت نمایند. با توجه به طلوع و غروب منظم آفتاب در سرزمین ما از طرف شرق به غرب، معمارهایی که در زمینه نقشه کشی و ساخت و ساز ساختمان اقامتگاه به عنوان یک ساختمان عمومی فعالیت می کنند، باید توجه داشته باشند که خورشید هنگام صبح در قسمت شمال شرقی ساختمان خوابگاه در تهران قرار دارد و در هنگام ظهر به میانه ی آسمان می آید و نزدیکی بعداز ظهر نیز به سمت بدنه غربی ساختمان اقامتگاه پسرانه می آید تا به سمت مقصد خود یعنی غرب حرکت کند. اما باید توجه داشت که نور هنگام صبح به قسمت شرقی ساختمان اقامتگاه پسرانه دانشجویی می تابد. به این ترتیب جهت نور صبح که ملایم و دلنشین تر است باید به قسمت بدنه شرقی و شمال شرقی ساختمان اقامتگاه پسرانه تهران بتابد. به این ترتیب بهتر است که پنجره های این قسمت با وسعت سطح بیشتری نسبت به بدنه غربی ساختمان خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون باشند. طبیعی است که بدنه غربی ساختمان اقامتگاه پسرانه در هنگام بعداز ظهر نور مناسبی تأمین نمی کند و نوری که عاید فضاهای ساختمان اقامتگاه می شود، نوری است که قسمت زیادی از ساختمان را در بر می گیرد.

دیدگاه‌ها