نگرانی های والدین از زندگی فرزندشان در خوابگاه دخترانه و پسرانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 68

دسته‌بندی:

خوابگاه تهران

بپذیریم و باور کنیم که فرزند ما هم به پرواز می‌اندیشد و مانند خود ما که روزی از والدین‌مان جدا شدیم، باید از خانواده جدا شود. يكي از احساسات شايع والدين، اصولاً نگراني و ترس در مورد زندگی فرزندانشان در است. اين مطلب، بخصوص زماني خودش را بيشتر نشان مي دهد كه فرزندان دور از والدين خود باشند. نگراني هاي والدين به صورت هاي مختلفي است: نگراني از رنج، ناراحتي و سختي كه فرزندان در خوابگاه تحمل مي كنند، نگراني از صدمه و آسيب هاي رواني و اجتماعي مانند اعتياد، بزهكاري و... نگراني از تغيير اعتقادات و ارزش هاي خانوادگي، نگراني از آيندۀ مناسب و اشتغال زا بودن رشتۀ تحصيلي، نگراني از اطرافيان، دوستان ناباب و افرادي كه در كنار فرزند آنان به عنوان هم اتاقی حضور دارند، نگراني از زندگي در محيط ناآشنا و غريب پانسیون پسرانه و دخترانه، نگراني از توانایی آنان در حل مسايل خود، نگراني از سلامت فضاي دانشگاه و محیط خوابگاه تهران از نظر اعتقادي، ارتباطي، معنوي و ...، نگراني از بيماري هاي جسمي، تغذيه، راحتي و آسايش فرزندان، بسياري از والدين، علاوه بر آن كه نگراني هاي متعددي در زمينه موارد بالا دارند، در مورد نقش خود در كمك به فرزندان دچار ابهام هستند. آنان اين سؤال را از خود مي پرسند كه در چنين شرايطی، چگونه مي توانند به فرزند خود كمك كنند تا با شرايط جديد بهتر و قوي تر سازگار شود. در این موارد، بعضي از برخوردهاي والدين مي تواند بسيار مثبت، سازنده و حمايت كننده باشد. در حالي كه بعضي از برخوردهاي ديگر آنان حتي مي تواند شرايط بدتري را براي فرزندان ايجاد كند. به عبارت ديگر، بعضي از برخوردهاي والدين به گونه اي است كه نه تنها كمكي به فرزند آنها نمي كند بلكه تبديل به يك فشار ديگر نيز مي شود. در اين شرايط، عده اي از والدين، شخصا به صورت مستقيم وارد عمل مي شوند وبه تعيين تكليف براي فرزندان خود مي پردازند.

 

 

نگرانی هزینه ها

اگر چه عده اي از دانشجويان ساکن اقامتگاه دخترانه و خوابگاه پسرانه در تهران در طي سال هاي تحصيلي خود به اشتغال نيز مي پردازند و گاهي اوقات حتي مخارج شخصي و تحصيلي خود را نيز تأمين مي كنند، ولي اكثر آنها در طي اين دوره نيازمند به كمك هاي مالي والدين باقي مي مانند. مخارج تحصيل، زندگي، رفت و آمد و ... دانشجو، بسياري از خانواده ها را تحت فشار مالي قرار مي دهد. آنان علاوه بر تأمين مخارج خانواده، بايد مخارج تحصيل و گاهي اوقات زندگي دانشجو در شهري ديگر را نيز تأمين نمایند.

 

نگراني ا زآينده

یكي ديگر از نگراني هاي والدين آن است كه آيا فرزند آنها در دانشگاه خوبي درس مي خواند يا نه؟ به عبارت ديگر، در ذهن آنان اين سؤال وجود دارد كه آيا دانشگاهِ فرزندِ آنان، دانشگاه خوبي است يا بد؟ همان طور كه در گذشته به مهد کودک و مدرسۀ آنان فكر مي كردند، حالا به خوب یا بد بودن دانشگاه آنها فکر می کنند. از آن جايي كه از نظر وضعيت تحصيلي دانشگاه ها، اطلاعات اندكي در دست مردم است، معمولاً خانواده ها به جز چند دانشگاه مشهور كشور اطلاع ديگري در دست ندارند. بدين ترتيب، اگر فرزند آنان در آن دانشگاه ها مشغول به تحصيل باشد تا حدي خيال شان آسوده است و در غير اين صورت، نگران می شوند. واقعيت اين است كه دانشگاه خوب يا بد در كشور وجود ندارد. بعضي از دانشگاه ها قديمي تر و يا مشهورترند و بعضی دیگر از دانشگاه ها کمتر مورد توجه قرار می گیرند. نکته مهم میزان موفقیت و پیشرفت در دانشگاه است و این چیزی است که فقط به دانشگاه بستگی ندارد. بلکه تحقیقات نشان داده اند دانشجویانی به موفقیت های بالایی دست می یابند که دارای ویژگی های خاصی باشند از جمله:

پشتکار

انگیزه های درونی قوی

هدف گزینی صحیح

مشارکت در فعالیت های اجتماعی و گروهی

سلامت روانی

سلامت جسمانی

فعالیت های بیشتر در برنامه های کلاسی و تحصیلی و ...

همانطور که مشاهده می کنید، ویژگی های بالا ربطی به دانشگاه خاص ندارند. نشان دیگر این مدعا آن است که بسیاری از دانشجویان دانشگاه های مشهورتر، حتی با رتبه های بهتر کنکور ممکن است دچار مشکلات تحصیلی شوند و بعضی از دانشجویان دانشگاه های متوسط و معمولی تر، با موفقیت های تحصیلی بیشتری فارغ التحصیل شوند

دیدگاه‌ها