خوابگاه پسرانه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 26

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

یکی از معضلات اساسی که هر روز با رشد بیشتری در خوابگاه پسرانه تهران و سایر خوابگاه ها، شیوع پیدا می کند مساله کم خوابی است. ممکن است این گفته در نگاه اول نادرست و حتی خنده دار هم به نظر برسد. زیرا بسیاری از افراد معتقد هستند که ساکنین خوابگاه پسرانه بیشتر اوقات خود را در خوابگاه، به خوابیدن اختصاص می دهند.یکی از معضلات اساسی که هر روز با رشد بیشتری در خوابگاه پسرانه تهران و سایر خوابگاه ها، شیوع پیدا می کند مساله کم خوابی است. ممکن است این گفته در نگاه اول نادرست و حتی خنده دار هم به نظر برسد. زیرا بسیاری از افراد معتقد هستند که ساکنین خوابگاه پسرانه بیشتر اوقات خود را در خوابگاه، به خوابیدن اختصاص می دهند. اما بررسی های مختلف از سوی متخصصان، صحه بر عکس این مساله می گذراد. بررسی متخصصان مختلف حوزه علوم اعصاب و روان نشان می دهد که ساکنین خوابگاه دانشجویی به طور گسترده از مشکلات ناشی از کمبود خواب رنج می برند. در این مقاله بنا داریم شما را با وسعت این مشکل و همچنین راه حل های جبران آن آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های مشکلات خواب در خوابگاه پسرانه تهران

بسیاری از ما همین که شب را روی تخت خواب خود سپری کرده و ساعاتی از آن را به خواب برویم، کافی می دانیم. اما متخصصان بر این باور هستند که خواب دارای تعریف مشخص با پارامترهای گوناگون است و در صورتی که هر یک از این پارامترها در خواب ما رعایت نشوند، نتایج مطلوب خوابیدن بر بدن عارض نمی شوند. به همین دلیل برای شناخت کافی مشکلات خواب در خوابگاه پسرانه تهران لازم است که در ابتدا با نشانه هایی که ما را از مشکل در روند خواب آگاه می کنند، آشنا باشیم. در ادامه به تعدادی از این نشانه ها اشاره می شود:

مشکل در به خواب رفتن در ساعت های مناسبی از شب در خوابگاه پسرانه

بیدر شدن مکرر در طول شب

بیدار شدن در ساعتی از صبح که خواب ما کامل نشده است

نیاز غیرقابل مهار به خوابیدن در طول روز و در حین انجام امور روزمره در داخل یا خارج خوابگاه پسرانه

احساس خستگی و کوفتگی در اعضای بدن در طول روز

عدم تمرکز کافی در طول روز

بروز علائم افسردگی

وقوع رویابینی مداوم بصورت پیوسته در طول شب و عدم توانایی در به یادآوری این رویاها

وقفه در تنفس در طول خواب شبانه

 

 

عوارض ناشی از مشکلات خواب در خوابگاه پسرانه تهران

کم خوابی و مشکلات خواب در پانسیون پسرانه در تهران تنها موجب بروز خستگی نمی گردد. در واقع عوارضی که ممکن است در اثر کمبود خواب در خوابگاه بر ما چیره شوند، پیچیده تر از یک خستگی در طول روز بعد می باشند. خواب را می توان یک عامل ضروری و غیر قابل جایگزین برای بدن تلقی کرد. همانگونه که برخی از ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند و ما باید روزانه آنها را از طریق غذا تامین کنیم، خواب نیز در بدن ذخیره نشده و بدن بصورت روزانه نیاز به تجدید آن دارد. در واقع نمی توان در یک خوابگاه پسرانه، چند روز نخوابیدن یا کم خوابی را با استفاده از یک خواب طولانی در روز بعد جبران کرد. کم خوابی در پانسیون و خوابگاه علاوه بر تاثیرات زودگذری که بر کیفیت زندگی ما دارد، می تواند عوارض طولانی مدت و گاها غیرقابل جبرانی را به همراه داشته باشد. تعدادی از عوارض ناشی از مشکلات خواب در خوابگاه پسرانه عبارتند از:

عدم تمرکز در روز بعد از شبی که خواب مناسب و کافی نداشته ایم.

بروز مشکلاتی جدی در حافظه کوتاه مدت و در پی آن در حافظه بلند مدت افراد دچار مشکلات خواب در خوابگاه

بروز اشتهای کاذب و پروخوری در افراد دارای خواب ناکافی و در نتیجه آن ابتلا به دیابت نوع دو

بروز مشکلاتی در عملکرد قلب و حمله قلبی

عدم کارکرد صحیح مغز و احتمال بروز سکته مغزی

بالا رفتن فشار خون در جوانان ساکن پانسیون پسرانه در اثر مشکلات خواب

اختلالات خلقی و بروز بدخلقی های غیر قابل کنترل

 

عوارض ناشی از مشکلات خواب بر مغز ساکنین خوابگاه پسرانه تهران

ساکنین خوابگاه پسرانه در تهران و دیگر شهرها عموما جوانانی هستند که در پروسه ادامه تحصیل قرار دارند. حتی اگر بحث ادامه تحصیل این افراد را هم در نظر نگیریم، ساکنین خوابگاه پسرانه تهران برای شروع یک کسب و کار مناسب و ادامه زندگی خود برای رسیدن به اهدافی که دارند، به حداکثر کارایی مغز خود نیاز دارند. در واقع انسان بودن همه افرادی که بر روی کره زمین زندگی می کنند مستقیما به کارایی مغز آنها مرتبط است. اما خبر ناراحت کننده در این میان این است که متاسفانه اختلالات و مشکلات خواب بیشترین تاثیر را بر همین عضو حیاتی، یعنی مغز می گذراند. مشکلات عدیده ای که کم خوابی و اختلالات خواب در خوابگاه پسرانه ایجاد می کنند، در برابر آن بلایی که بر سر مغز می آورند، یک شوخی بیش نیست.

تحقیقات علمی و معتبر مختلفی نشان داده اند که از اولین علائم ناشی از کمبود خواب در پانسیون کارمندی، بروز پیری زودرس مغز است. مشکلات خواب و خواب ناکافی می توانند مغز یک جوانی که در دهه سوم زندگی خود قرار دارد را به مغز یک فرد هفتادو چند ساله تبدیل کنند. در واقع زمانی که فرد در خوابگاه پسرانه خواب کافی یا خواب با کیفیت نامناسب داشته باشد، مغز برای جبران ناشی از آسیب آن بر روی سلول های مغزی، آنها را نابود می کند. اگر پس از یک شب کم خوابی در پانسیون پسرانه احساس می کنید که هوشیاری لازم را ندارید، درست متوجه شده اید. زیرا بررسی های مختلف نشان داده اند که مشکلات خواب و کم خوابی قدرت توجه و هوشیاری و همچنین تمرکز و قدرت حل مساله و استدلال را سخت تر می کند. مغز انسان در طول روز با میزان بسیار زیادی از اطلاعات که به آن بارش اطلاعاتی گفته می شود، روبرو می شود. برای پردازش این اطلاعات مغز از زمان خواب استفاده می کند. بنابراین در صورتی که فرد در خوابگاه دانشجویی پسرانه خواب کافی نداشته باشد اطلاعات دریافتی مغز نه تنها پردازش نشده بلکه بزودی از ذهن حذف می شوند.

۷ راهکار مقابله با مشکلات خواب در خوابگاه پسرانه تهران

مشکلات خواب و نداشتن خواب کافی در خوابگاه پسرانه در تهران را نمی توان با هیچ چیز دیگری جایگزین کرد. در واقع انگار که بدن ما در طول روز نهایت سعی خود را برای پیشبرد برنامه های ما کرده باشد، اکنون تنها خواسته اش از ما استراحت کردن و رفرش خود از طریق یک خواب خوب و باکیفیت در اقامتگاه می باشد. بنابراین اگر با مشکلات خواب در خوابگاه و پانسیون مواجه هستیم، باید سریعا آنچنان که برای درمان یک بیماری لاعلاج عجله داریم، به درمان این عارضه بپردازیم. متخصصان روانشاسی در کنار متخصصان علوم اعصاب و روان تعدادی راهکار ساده و در عین حال کاربردی را ارائه داده اند. در ادامه به ۷ راهکار مقابله با مشکلات خواب در خوابگاه پسرانه تهران می پردازیم.

۱.مشکلات جسمی ایجاد کننده اختلالات خواب در خوابگاه را جدی بگیرید

در برخی از موارد مشکلات خواب ممکن است در اثر عوارض اختلالات جسمی باشند. در واقع احساس درد یا ناخوشی در هر یک از بخش های بدن می تواند از به خواب رفتن در خوابگاه پسرانه و هر مکان دیگری جلوگیری کند. از طرفی مشکلاتی نظیر آسم و تنگی نفس، پرکاری تیروئید و همچنین آلرژی های مزمن ممکن است موجب بروز اختلالات خواب و خواب بدون کیفیت گردند.

2.استرس و اضطراب خود را درمان کنید

بطور قطع این یک اغراق نیست اگر بگوییم که استرس و اضطراب مادر بیشتر بیماری ها و اختلالات هستند. ساکنین اقامتگاه پسرانه در تهران به دلایل مختلف از جمله نگرانی برای آینده شغلی، قرار داشتن در محیط تحصیلی و گذراندن واحدهای درسی، توقعات خانواده و اطرافیان و غیره در معرض استرس قرار دارند. استرس و اضطراب می توانند یکی از عوامل بلقوه بروز مشکلات خواب یا دچار شدن به خواب کم کیفیت باشند.

3.شلوغی محیط خوابگاه و پانسیون در طول شب

برای داشتن خوابی راحت و با کیفیت نیاز است که محیط ما آرامش نسبی داشته باشد. وجود سروصدا در محیطی که در آن قرار داریم می تواند موجب بیدار شدن مکرر ما در طول خواب شبانه گردد. بنابراین با انتخاب خوابگاه و پانسیون دانشجویی مناسب می توان تا حد زیادی این مورد را تحت کنترل در آورد. در وبسایت خواب اینجا خوابگاه و پانسیون پسرانه بر اساس دسته بندی های مختلف قرار داده شده است. اگر سروصدای مرکز شهر در طول شب شما را اذیت می کند می توانید با انتخاب لوکیشن مورد نظر خود در وبسایت خواب اینجا بهترین خوابگاه پسرانه را در همان حوالی بیابید.

4.مصرف کافئین را به حداقل برسانید

یکی دیگر از عواملی که به روشنی تاثیر آن بر روند خواب اثبات شده است، مصرف مواد محرک از جمله کافئین می باشد. کافئین ماده محرکه موجود در قهوه و مشتقات آن به شمار می رود که اتفاقا مصرف آن در بین جوانان و ساکنین پانسیون دانشجویی پسرانه طرفداران زیادی دارد. تحقیقات ثابت کرده اند که کافئین می تواند تا ۲۴ ساعت بر کارکرد بخشی از مغز که مسئول به خواب رفتن است اثر بگذارد.

 

5.کاهش دریافت نور ناشی از ابزارهای الکتریکی

هورمون ملاتونین همان عامل جادوئی ترشح شده در بدن است که ما را به خواب می برد. هورمون ملاتونین که مسئول اصلی شروع چرخه خواب در مغز است، در تاریکی ترشح شده و کار خود را انجام می دهد. بررسی های مختلف نشان می دهند که قرار گرفتن چشم در برابر نور زیاد در روند ترشح هورمون ملاتونین در مغز، مشکل ایجاد می کند. با استفاده بی رویه از وسائل الکترونیکی نظیر گوشی تلفن همراه و لپ تاپ در طول شب در خوابگاه پسرانه، بروز مشکل در خواب دور از ذهن نیست.

 

 

6.درمان مشکلات روانشناختی

متخصصان روانشناسی و روانپزشکی معتقدند که اختلالاتی نظیر افسردگی، بیش فعالی (اختلال نقص توجه)، اضطراب مزمن، اختلال دو قطبی و بسیاری دیگر از مشکلات روانشناختی می توانند موجب بروز کم خوابی یا خواب زیاد در بین جوانان ساکن در خوابگاه گردند. از طرفی دیگر مشکلات خواب نیز می توانند این علائم و بیماری ها را تشدید کنند. همانطور که می بینید گیر کردن در این چرخه پر تکرار می تواند تا ابد ادامه داشته باشد. بنابراین در صورت داشتن هر یک از اختلالات بهتر است سریعا نسبت به درمان و کنترل آنها اقدام کرده و روند خواب خود در خوابگاه و پانسیون کارمندی را بهبود ببخشید.

7.دغدغه های فکری خود را مدیریت کنید

مشکلات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی ممکن است در زندگی تک تک افراد جامعه اخلال ایجاد کنند. یک مشکل اقتصادی به ظاهر ساده می تواند برای روزها و حتی ماه ها ذهن یک جوان ساکن در خوابگاه دانشجویی را به خود درگیر کرده و مانع از داشتن خوابی آرام در وی گردد. بطور مثال جوانی که در خوابگاه در تهران ساکن است ممکن است به دلیل مشکلات اقتصادی قادر نباشد در زمان هایی که دلتنگ خانواده خود در شهر دیگری هستند به آنها سر بزند. همین مساله به تنهایی می تواند خواب راحت شبانه را از او بگیرد. مدیریت صحیح این شرایط و برنامه ریزی معقول و منطقی برای حل مشکلات از این دست می تواند آرامش را به فرد بازگرداند.

نکته پایانی

خواب راحت شبانه همان چیزی است که در طول تاریخ و همه انسان ها برای آن تلاش کرده اند. در واقع بدون داشتن خوابی راحت در طول شب، هیچ کس نمی تواند به آرامش مورد نظر خود در زندگی دست یابد. دلایلی مختلفی که در بالا به آنها اشاره شد می توانند ما را از داشتن نعمت همچین خوابی در خوابگاه پسرانه تهران و هر مکان دیگری محروم کنند. از طرفی دیگر گاهی ساکنین خوابگاه تهران و دیگر خوابگاه ها بطور خودخواسته و به دلایلی نظیر مطالعه کتاب، درس خواندن، دیدن فیلم، همصحبتی با دوستان و غیره خود را از خواب شبانه محروم کنند. در این شرایط لازم است نگاهی به عوارضی که ممکن است کم خوابی یا نداشتن خواب شبانه کافی که بر سلامت آنها دارد بیاندازند. پس از آن متوجه خواهند شد که با اینکار خود می توانند به راحتی سلامت جسمی و روانی خود را برای همیشه با تهدید بزرگی روبرو کنند.

دیدگاه‌ها