حس و حال روزهای اول اقامت در خوابگاه پسرانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 23

دسته‌بندی:

خوابگاه پسرانه

خوشبختانه انسان موجودی عادت پذیر است که به مرور می تواند با هر شرایطی سازگار شود.  اگرچه میزان انطباق هر فرد با محیط اطراف و به ویژه در محیط های جدید به موارد زیادی وابسته است، اما به هرحال بعد از مدت زمان خاصی تقریبأ عادت پذیری در فرد صورت خواهد گرفت. در مورد گروهی از دانشجویان و غیر دانشجویان که به هر دلیل مجبور به اقامت در خوابگاه پسرانه و دیگر مسکن های دانشجویی مانند پانسیون ها و اقامتگاه ها در تهران و دیگر شهرهای بزرگ می شوند، عادت پذیری ممکن است سخت و زمان بر باشد. پس گرفتن تصمیمات عجولانه مانند ترک خوابگاه و یا برپا کردن جنجال با هم اتاقی ها و دیگر ساکنین خوابگاه پسرانه به هیچ عنوان قابل قبول نیست. به هرحال باید توجه داشت که در مقایسه با شرایط خانه، زندگی در خوابگاه، دانشجویان و دیگر ساکنین را با چالش های بسیاری روبه رو خواهد کرد. یادآوری می شود که تحت هیچ شرایطی نباید انتظاراتی که در خانه وجود دارد، به محیط خوابگاه پسرانه تهران کشیده شود. چون این کار جز ایجاد شرایط سخت و دردسرهای عذاب آور برای خود و دیگر ساکنین خوابگاه پسرانه، فایده ای دیگر نخواهد داشت. قابل انکار نیست که شب های اول ترم نه تنها برای ورودی های جدید بلکه حتی برای کسانی که به مدت طولانی از خوابگاه دانشجویی و کارمندی استفاده کرده اند، سخت خواهد گذشت. دلیل این امر هم ایجاد وابستگی دوباره برای مدتی است که خوابگاه ها تعطیل و دانشجویان به خانه بازگشته اند. پس دانشجویان و دیگر افرادی که از خوابگاه و پانسیون پسرانه استفاده می کنند نباید روزهای شروع ترم را ملاکی برای زندگی خوابگاهی قرار دهند. زیرا با اندکی صبر درمی یابند که روزهای بهتری در پیش خواهند داشت.

خوابگاه پسرانه

محدوده سنی ساکنین خوابگاه پسرانه 

یکی از دلایلی که ممکن است باعث شود سازگاری دانشجویان و دیگر ساکنین خوابگاه پسرانه در تهران دیگر شهرها به درازا بکشد، مسأله ی سن و سال ساکنین است. طبیعی است که تحمل شب های اول شروع ترم برای دانشجویان جدیدالورود که قبلا تجربه ی دوری از خانه را نداشته اند، سخت تر خواهد بود. طبیعتأ سازگاری این دسته از ساکنین نیز سخت تر و مدت زمان مورد نیاز برای سازگاری و انطباق پذیری با شرایط زندگی در خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون پسرانه نیز طولانی تر خواهد بود. پایین بودن سن اگرچه همیشه ملاک درستی برای سنجیدن میزان وابستگی یک فرد به خانواده نیست، اما برای کسانی که به تازگی از خوابگاه دانشجویی استفاده می کنند وضعیت کمی متفاوت است. چون دانشجویان جدیدالورود در خوابگاه دانشجویی و خوابگاه کارمندی در تهران و سایر شهرها به تازگی وارد تجربه دوری از خانواده می شوند و برای مستقل شدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارند. طول این دوره به روحیات فرد و درجه وابستگی وی به والدین و خانه بستگی دارد.

خوابگاه پسرانه

حضور دانشجویان شهرهای مختلف در خوابگاه پسرانه

دانشجویانی که از راه های دور آمده اند و مجبور به استفاده از خوابگاه و پانسیون پسرانه و دخترانه می شوند، گاهی به مدت چند ماه طولانی امکان بازگشت به خانه را نخواهند داشت. این دسته از ساکنین به مقتضی وضعیت خود زودتر به شرایط خوابگاه عادت خواهند کرد. به همین دلیل حضور این گروه از دانشجویان در اتاق و در خوابگاه می تواند قوت قلبی برای دیگر دانشجویان و ساکنین باشد که بتوانند روزهای دلتنگی در خوابگاه را تاب بیاورند. این دسته از ساکنین خوابگاه پسرانه در تهران به مرور زمان سایر ساکنین خوابگاه در تهران را با خود همسو می کنند. علاوه بر این درگیر شدن ساکنین خوابگاه پسرانه در تهران با مسائل مختلفی نظیر تحصیلات و سایر برنامه های شخصی سبب می شود که عادت پذیری به شرایط خوابگاه در آنها بهتر اتفاق بیفتد. این مساله برای گذراندن لحظات مختلف در خوابگاه که گاه می توانند بسیار چالش برانگیز نیز باشند، بسیار حائز اهمیت است. 

خوابگاه پسرانه

حضور دانشجویان شهرهای مختلف در خوابگاه پسرانه یک مزیت دیگر دارد و آن این است که گاهی افراد به قدری درگیر شناخت فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف از گوشه و کنار کشور می شوند که به راحتی می توانند خوابگاه را یک مکان زندگی ایده آل تصور کنند. برخورد ساکنین خوابگاه پسرانه در تهران با افراد مختلف از گوشه و کنار کشور به آنها کمک می کند که حس مستقل بودن در آنها تقویت شده و با انگیزه بیشتری به دنبال برنامه های شخصی خود بروند. 

دیدگاه‌ها