اهمیت وجود فضای سبز در خوابگاه دخترانه

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 24

دسته‌بندی:

خوابگاه دخترانه

نتیجه مطالعات گسترده در زمینه شرایط زندگی در خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه دانشجویی و کارمندی حاکی از آن است که فراهم کردن فضای سبز مناسب در خوابگاه دخترانه و خوابگاه پسرانه تهران و دیگر شهرها به میزان قابل توجهی در سرزندگی و آرامش ساکنین مؤثر خواهد بود. همچنین وجود چنین فضاهایی باعث افزایش حس تعلق و امنیت در بین ساکنین به خوابگاهی است که در آن اقامت دارند. به طوری که اثبات شده است اکثر دانشجویان ساکن در خوابگاه میل بسیاری برای رزرو و اقامت در خوابگاه هایی را در نظر دارند که از چشم اندازهای طبیعی زیبا، بکر و سرسبز برخوردار است. با توجه به این که امروزه اکثر خوابگاه های دانشجویی در بخش های مرکزی شهرها ساخته می شوند، چنین فضاهایی از طریق ایجاد حیاط های خلوت و پارک های محلی قابل دسترس است.

خوابگاه دخترانه

وجود فضای سبر در خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه ها به ساکنین این امکان را می دهد که گاهی از فضای خوابگاه بدون دغدغه های معمولی که در هنگام خارج شدن در خوابگاه وجود دارد، استفاده کرده و آرامش ناشی از چنین تجربه هایی را کسب کنند. فضای سبز در خوابگاه دخترانه و اثرگذاری آن بر روحیات ساکنین خوابگاه دخترانه تهران و سایر شهرهای بزرگ از وجود چنین فضایی در شهرهای کوچکی که به خودی خود دارای مناظر زیبا و هوای پاک هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. چرا که ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران به طبع درگیری های روزانه در محل تحصیل و یا کار خود، ارتباط بسیار کمتری با هوای پاک و یا فضاهای طبیعی و سبز دارند. چنین آپشن و امکاناتی در خوابگاهی که در آن زندگی می کنند می تواند پس از یک روز پرمشغله آؤامش فکری را برای آنها به ارمغان بیاورد. 

خوابگاه دخترانه

کمبود فضای سبز در خوابگاه دخترانه 

برخی از انواع خوابگاه دخترانه تهران و سایر شهرها با اینکه چندین طبقه هستند، اما جهت حفظ سرزندگی و شادابی ساکنین دارای حیاط های سرسبز و فضای دلنشین می باشند. این در حالی است که برخی دیگر از خوابگاه ها هنوز فاقد دریچه های تهویه و وسایل خنک کننده هستند. اغلب خوابگاه های فعال در کشور ما، بیشتر از ظرفیت خوابگاه متقاضی می پذیرد و همین امر موجب به وجود آمدن فضایی محدود و ناخوشایند برای ساکنین می شود. به ویژه که چنین خوابگاه هایی اثر شرایط سخت در خوابگاه پسرانه و خوابگاه دخترانه تهران و سایر شهرها را بر روحیه ی ساکنین مهم نمی دانند. کمبود فضای سبز در خوابگاه تهران یکی از معضلات و مشکلاتی است که ذهن بسیاری از فعالین حوزه افزایش کیفیت زندگی در خوابگاه ها را به خود مشغول کرده است. با وجود اینکه این افراد تلاش می کنند تا در جهت افزایش کیفیت زندگی در خوابگاه دخترانه، مسئولین خوابگاه ها را به تعبیه فضای سبز در خوابگاه ملزم کنند، اما متاسفانه تلاش های آنها چندان اثرگذار نبوده است. چرا که ما هنوز هم شایر وجود خوابگاه هایی هستیم که به شدت در این زمنیه ضعیف عمل کرده اند.

خوابگاه دخترانه

ایجاد تغییرات مثبت در حوزه فضای سبز در خوابگاه دخترانه

وجود استرس در افرادی که در خوابگاه دخترانه و سایر خوابگاه ها زندگی می کنند غیرقابل انکار است. زیرا افراد متقاضی خوابگاه به ویژه دانشجویان در سنین نوجوانی و جوانی قرار دارند و ممکن است اقامت در خوابگاه اولین تجربه زندگی آن ها به دور از خانواده خود باشد. راه های مختلفی برای کاهش این استرس وجود دارد که شاید مهمترین آن انتخاب یک مکان مناسب برای شروع یک زندگی مستقل است. برای ایجاد یک سری تغییرات در خوابگاه ها، نیاز به صرف هزینه های بالا نیست. به ویژه خوابگاه هایی که در حال ساخت هستند و یا قرار است در آینده ساخته شوند، سازندگان آن، به راحتی می توانند تغییرات قابل توجهی در بافت ساختمان اعمال کنند. یکی از این تغییرات مهم تعبیه کردن فضایی برای ساخت فضای سبز و محیطی دنج برای اوقات فراغت ساکنین است.

این تغییرات می تواند مربوط به بافت کلی ساختمان باشد که ممکن است قابل تغییر نباشد و یا از نظر اقتصادی اعمال تغییرات مقرون به صرفه نباشد، اما تغییر دوم مربوط به امکانات است که در هر زمان به راحتی قابل اجراء است. به عنوان مثال، گذاشتن یخچال های اختصاصی در هر اتاق، ایجاد دریچه های مناسب برای تهویه و خنک کننده هوا در اتاق ها، رنگ آمیزی های جدید و جذاب بر در و دیوارها، نصب توالت های فرنگی، تعویض و بازسازی وسایل اتاق ها که قدیمی و فرسوده شده اند، ایجاد فضای سبز مناسب، تهیه وسایل ورزشی و غیره همگی می توانند تغییرات شگرفی در ظاهر و باطن یک خوابگاه دخترانه در تهران ایجاد کنند. این تغییرات هرچند هم که جزئی باشد، برای افراد ساکن در خوابگاه دانشجویی قابل توجه و مهم است. علاوه بر این ایجاد تغییرات اساسی برای ساختمان هایی که ده تا بیست سال از قدمت آن می گذرد یک ضرورت است و در عین حال که متقاضیان بیشتری را به سمت خود جذب می کند، قادر است درآمد بیشتری را با بالابردن هزینه اقامت و ارائه ی خدماتی که درخور این هزینه ها باشد، کسب کند.

دیدگاه‌ها