آسیب های فکری در پانسیون دخترانه تهران

نامشخص

۱۴۰۲/۹/۲۲

تعداد بازدید:‌ 26

دسته‌بندی:

پانسیون دخترانه

درروزهای نخست که متقاضیان در پانسیون دخترانه اقامت داده می شوند، به علت نبود برنامه ریزی مشخص و یا عدم رعایت نظم و نظافت در محیط  عمومی پانسیون و اتاق ها با بی نظمی بسیاری روبرو می شوند. به طوری که ساکنین هر کدام ظرف های خود را می شویند ولی اتاق همچنان نامنظم و کثیف می ماند. یکی از خصلت های بارز بشری خو گرفتن به عادات ناسالم است. به ویژه در فضا و اجتماعاتی مانند پانسیون دخترانه و پسرانه که زمینه ساز ایجاد ارتباطات گسترده است، آشنا شدن ساکنین به اینگونه عادات به شدت مشهود است. به طوری که پس از یک ترم زندگی در پانسیون مشاهده می شود که اکثر ساکنین به ویژه ساکنین اتاق هایی که روابط صمیمی و دوستانه در بین آنان حکمفرما است، بسیاری از آن ها به دیر خوابیدن و بیدار ماندن تا نزدیکی های صبح عادت کرده اند و بعضی از ساکنین خوابگاه، اقامتگاه و پانسیون در تهران و سایر شهرها حتی از بی خوابی رنج می برند. به طوری که در طول روز و حتی زمانی که سر کلاس یا در محل کار خود هستند، ظاهری خسته دارند که این امر ممکن است بر تعاملات روزمره ی آنان اثر منفی داشته و روابطشان با اطرافیان و جامعه را به حداقل برساند. در موارد شدیدتر ممکن است جوانان ساکن در پانسیون دخترانه تهران در بیشتر زمان روزمره حالت عصبی داشته باشند. مسئله مشخص نبودن قوانین نظم و نظافت زمان خواب و غیره در محیط پانسیون است.

پانسیون دخترانه تهران

تغییرات بر اثر بی خوابی و شب بیداری در رفتارها و ارتباطات صمیمی نیز اثر منفی خواهد داشت. به ویژه برای نسل امروز در طی زمانی که تلاش دارد خود را با زندگی مستقل تطبیق دهد، ارتباط با اعضای خانواده کمرنگ خواهد شد. هرچند این موضوع ممکن است مقطعی باشد و بعدها ساکنین خوابگاه در تهران تلاش خواهند کرد با عادات و قوانین خانه پدری عجین شوند. اما در این برهه از زمان کمرنگ شدن و از بین رفتن رابطه عاطفی برخی از ساکنین پانسیون دانشجویی و کارمندی با اعضای خانواده و تبدیل آن به رابطه ای سرد مسالمت آمیز از دیگر اثرات نامطلوب اعتیاد به عادات ناسالم در پانسیون دخترانه در تهران و سایر شهرها است.

هویت ساکنین پانسیون دخترانه تهران

تمام ساکنین پانسیون دخترانه تهران از محیط های کوچکتری آمده اند. این محیط می تواند خانه یا شهر آنان باشد. به همین دلیل یک خوابگاه هرچند کوچک چندین فرهنگ بومی را در خود جای خواهد داد که اوایل تقریبا تمام ساکنین تلاش دارند فرهنگ و رسوم بومی خود را حفظ کنند. این تلاش در حفظ هویت اصلی عموما ناکام می ماند. زیرا وجود دوستانی از سایر فرهنگ های بومی ایران در طول مدت اقامت در یک پانسیون دخترانه در تهران یا خوابگاه دولتی خواسته یا ناخواسته بر طرز فکر و رفتارها و عادات فرد تاثیر خواهد گذاشت. نوع این تاثیرات به انتخاب های فرد مربوط می شود. به همین دلیل ممکن است منفی یا مثبت و مخرب یا سازنده باشند. اما می توان با یقین گفت که تقریبا هیچ یک از ساکنین پانسیون دخترانه و پسرانه بدون تغییر در نگرش و رفتار، پانسیون را ترک نخواهد کرد. البته به هراندازه که مدت اقامت در پانسیون دخترانه و سایر پانسیون دانشجویی و کارمندی بیشتر باشد، میزان تاثیر آن بر ساکنین نیز بیشتر خواهد بود.

پانسیون دخترانه تهران

ارتباط آسیب های فکری با اقامت در پانسیون دخترانه تهران

با شروع زندگی در پانسیون دخترانه تهران و سایر شهرها، زندگی ساکنین دستخوش تغییرات اساسی می شود. همانگونه که در بخش های قبلی نیز اشاره شد، این تغییرات ممکن است از اساسی ترین بخش های فکری یک فرد یعنی هویت و شناختی که وی از خود به عنوان عضوی از جامعه دارد تا جزیی ترین مسائل نظیر تفاوت در رعایت بهداشت در پانسیون دخترانه را شامل شود. تمامی این مسائل می توانند برای فردی که تازه قدم در راه استقلال فردی گذاشته است، یک مساله چالش برانگیز باشد. برای برخی از افراد که قدرت تطابق بالایی با شرایط داشته می توانند در هر شرایطی ذهن خود را منسجم نگه دارند، ممکن است مساله چندان نگران کننده ای نباشد. اما برای افرادی که در بازشناختن خود و همچنین کنار آمدن با تغییرات زندگی در پانسیون دخترانه کمترین انعطاف را دارند ممکن است این مساله به قیمت بروز آسیب های فکری در آنها تمام شود. 

دیدگاه‌ها